School of Business publications portal
Aaltodoc publication archive
Aalto University School of Business Master's Theses are now in the Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing | Marketing | 2011
Thesis number: 12476
Parempi maailma vai paremmat tuotteet? Eksploratiivinen narratiivitutkimus käyttäjälähtöisestä innovoinnista
Author: Aalto, Anna-Maija
Title: Parempi maailma vai paremmat tuotteet? Eksploratiivinen narratiivitutkimus käyttäjälähtöisestä innovoinnista
Year: 2011  Language: fin
Department: Department of Marketing
Academic subject: Marketing
Index terms: markkinointi; marketing; innovaatiot; innovations; kuluttajat; consumers; käytettävyys; usability; tuotekehitys; product development; palvelut; service; asiakkaat; customers; kehitys; development
Pages: 128
Full text:
» hse_ethesis_12476.pdf pdf  size:611 KB (624991)
Key terms: arvon yhteisluominen, value co-creation; asiakkaan äänen yhteisluominen, co-creaton of the customer voice; innovaatio, innovation; käyttäjälähtöinen innovointi, user driven innovation markkinaorientaatio, market orientation; narratiivi, narrative; narratiivitut-kimus, narrative research; tuotekehitys, product development; palvelukehitys, service development
Abstract:
Tutkimuksen tavoite Tutkimuksen tavoitteena on lisätä käyttäjälähtöisen innovoinnin ymmärrystä yrityksen viitekehyksestä käsin tutkimalla käyttäjälähtöiseen innovointiin osallistuvien henkilöiden osallistumiseen liittämiä merkityksiä ja identifioimalla henkilöiden merkityksellisiksi kokemia osallistumisprosessin tekijöitä.

Aineisto ja tutkimusmenetelmä Tutkimuksen käyttäjälähtöisen innovoinnin teoreettinen tarkastelu perustuu laajasti markkinoinnin, innovaatioiden johtamisen, tietämyksen johtamisen ja organisaatioiden johtamisen akateemiseen kirjallisuuteen. Empiirisen aineiston muodostavat seitsemän narratiivihaastattelua, jotka tehtiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen käyttäjälähtöisen innovaatioalustan toimintaan pidempiaikaisesti osallistuneiden keskuudessa. Narra-tiivihaastattelu valikoitui aineistonkeruumenetelmäksi, koska tutkimuksessa haluttiin erityisesti syventää ymmärrystä käyttäjälähtöisestä innovoinnista. Haastattelujen analyysi perustuu narratiivien temaattiseen analyysiin.

Tulokset ja johtopäätökset Tulokset osoittavat, että asiakkaat kokevat käyttäjälähtöiseen innovointiin osallistumisen ihmiselle ominaisena luovana toimintana. Käyttäjälähtöisen innovaatioprosessin tekijöistä oppiminen määrittää innovointiin osallistumisen pituutta ja on arvon luomisen väline. Keskustelu ja palaute tuottavat laadukkaampaa jälkeä ja ne toimivat tunnustuksen osoittajana. Keskustelu on innovointiprosessissa se paikka, jossa arvo tuotetaan. Palkkiot ovat tämän tutkimuksen mukaan kohteliaan kanssakäymisen muoto. Velvollisuudentunto pitää kiinni aloitetussa toiminnassa. Perimmäinen päämäärä on puolestaan se arvo, jota yritys luo yhdessä asiakkaan kanssa. Perimmäinen päämäärä on myös tekijä, joka lisää ymmärrystä muita prosessin tekijöitä kohtaan. Käyttäjät tavoittelevat osallistumisellaan ennen kaikkea parempaa maailmaa. Suhteessa tähän ideaalitilaan he näkevät itsensä tärkeänä hyödynnettävänä resurssina, mutta kuitenkin niin, että joku muu taho huolehtii sekä kokonaisuudesta että uuden innovaation alkuun saattamisesta.

Tutkimuksen johtopäätös on, että käyttäjälähtöinen innovointi on monitahoista inhimil-listä toimintaa, jossa asiakkaan syvällinen ymmärtäminen on tärkeää.
Electronic publications are subject to copyright. The publications can be read freely and printed for personal use. Use for commercial purposes is forbidden.