Author: | Öörni, Anssi |
|
Title: | Consumer Search in Electronic Markets |
Series: | Acta Universitatis oeconomicae Helsingiensis. A, ISSN 1237-556X; 197 |
Series no: | A-197 |
Year: | 2002 Thesis defence date: 2002-03-25 |
Discipline: | Information Systems Science |
Index terms: | Consumer behaviour; Electronic commerce; Internet; Kuluttajakäyttäytyminen; Matkailu; Tourism; Verkkokauppa | |
Language: | eng |
Bibid: | 276713 |
ISBN: | 951-791-680-9 |
Abstract: |
|
Thesis defence announcement: |
Consumer Search in Electronic Markets
KTM Anssi Öörnin tietojärjestelmätieteen alaan kuuluva väitöskirja Consumer Search in Electronic Markets tarkastetaan Helsingin kauppakorkeakoulussa (HKKK) maanantaina 25.3.2002. Väitöstilaisuus alkaa klo 12 päärakennuksen juhlasalissa osoitteessa Runeberginkatu 14-16. Vastaväittäjänä toimii professori Stefan Klein Münsterin yliopistosta ja kustoksena professori Timo Saarinen HKKK:sta.
Sähköisiä kuluttajamarkkinoita kehutaan tehokkaiksi. Oletetaan, että hyvin alhaiset tiedonetsintäkustannukset auttavat kuluttajia laajentamaan tuotevertailua, joka on perinteisillä markkinoilla havaittu usein varsin suppeaksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on koetella sähköisten markkinoiden oletettua, kuluttajien tuotetiedon etsintää ja tuotevertailua tehostavaa vaikutusta. Lisäksi pyritään selvittämään, onko sähköisten markkinoiden hintataso alhaisempi ja hinnan vaihtelu pienempää, mikä olisi tuotevertailun helpottumisen johdonmukainen seuraus.
Tutkimuksessa testattiin sähköisten matkailumarkkinoiden tehokkuutta perinteisiin markkinoihin verrattuna. Lisäksi tutkittiin, mitä tavoitteita kuluttajat liittävät sähköisten tietolähteiden käyttöön.
Havaintojen mukaan tuotteiden hinnat käyttäytyivät sähköisillä markkinoilla lähes samoin kuin perinteisillä markkinoilla: hintatasossa tai hintojen hajonnassa ei ollut olennaisia eroja. Tuotevertailu ei ole myöskään toistaiseksi tehostunut oletetulla tavalla. Yksi syy sähköisten markkinoiden oletettua alhaisempaan tehokkuuteen on kuluttajien tapa käyttää sähköisiä markkinoita. Sähköiset tiedonlähteet ovat ennemmin ostopäätöstä tukevassa roolissa kuin suoraan ostopäätökseen johtavia tietolähteitä. Tutkimuksen tulokset poikkeavat huomattavasti yhä vallalla olevista oletuksista; johtopäätös on, etteivät sähköiset markkinat ole toistaiseksi mullistamassa tuotevertailua.
| |
|
Opponents: | Klein, Stefan
professor
University of Muenster, Germany
|
Chairperson: | Saarinen, Timo
professor |
» List all School of Business dissertations | Search dissertations