This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | International Business | 2009
Thesis number: 12034
Making change work: change management practices, objectives, challenges and facilitators in Finnish MNCs
Author: | Suutarinen, Kukka-Maaria |
Title: | Making change work: change management practices, objectives, challenges and facilitators in Finnish MNCs |
Year: | 2009 Language: eng |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | International Business |
Index terms: | kansainvälinen; international; muutos; change; organisaatiomuutos; organizational change; johtaminen; management |
Pages: | 124 |
Key terms: | organizational changes; change management; change manager |
Abstract: |
Tutkimuksen tavoitteet
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka muutosta tulisi johtaa suomalaisissa kansainvälisissä yrityksissä ja todeta poikkeavatko nämä menettelytavat vastaavista globaaleista menetelmistä. Tutkimus keskittyi muutosjohtamisen käytäntöihin, tavoitteisiin, haasteisiin ja menestystekijöihin. Lisäksi tavoitteena oli pyrkiä selvittämään vaikuttavatko institutionaalinen konteksti ja kansainvälinen organisaatiokonteksti muutosjohtajuuteen. Menetelmä Tutkimus tehtiin toimeksiantona IBM:lle ja pohjautui yrityksen samana vuonna toteuttamaan kansainväliseen tutkimukseen. Tutkimuksessa yhdistettiin viisi kvalitatiivista haastattelua ja kvantitatiivinen kysely. Kyselyn otos oli yhteensä 109 henkilöä ja vastausprosentti 41 %. Analyysissa ja loppupäätelmissä tuloksia verrattiin kirjallisuuteen ja IBM:n kansainväliseen tutkimukseen. Tulokset Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että globaalit ja suomalaiset menetelmät eivät poikkea merkittävästi toisistaan. Tutkitut yritykset tavoittelivat muutoksella asiakastyytyväisyyden lisäämistä. Haasteeksi koettiin ajatusten ja asenteiden muuttaminen sekä yrityskulttuuri. Suurimmat ongelmat esiintyivät hankkeen käyttöönottovaiheessa. Menestystekijöitä olivat selkeä tavoitteiden määrittely, ylimmän johdon sponsorointi, muutosta tukeva yrityskulttuuri ja toimihenkilöiden osallistuminen muutokseen. Yhtäläisyyksistä huolimatta IBM:n kehittämä neljän tekijän muutostimantti (investointi muutosjohtajuuteen, muutosjohtaja, tietoisuus haasteista ja formaalit metodit) ei edistänyt muutosta samassa mittakaavassa suomalaisissa yrityksissä. Vain organisaation jäsenten tietoisuus muutokseen liittyvistä haasteista lisäsi merkittävästi onnistuneiden projektien suhteellista määrää. Muutosvalmius paranisikin lisäämällä erityisesti henkilökohtaista viestintää, avainhenkilöiden koulutusta, vastuun jalkauttamista sekä työntekijöiden sitouttamista. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että suomalaisen institutionaalisen kontekstin ja kansainvälisen organisaatiokontekstin vaikutus muutosjohtajuuteen on vähäinen. Tästä ei kuitenkaan pystytty tekemään pitäviä johtopäätöksiä tutkimustuloksista. |
Master's theses are stored at Learning Centre in Otaniemi.