This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Organization and Management | 2009
Thesis number: 12094
Keskusteluja minusta, sinusta ja työstä.
Mentorointikokemuksen sosiaalinen rakentuminen ja koetut hyödyt Helsingin kauppakorkeakoulun mentorointiohjelmassa
Author: | Toiva, Anna |
Title: | Keskusteluja minusta, sinusta ja työstä. Mentorointikokemuksen sosiaalinen rakentuminen ja koetut hyödyt Helsingin kauppakorkeakoulun mentorointiohjelmassa |
Year: | 2009 Language: fin |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | Organization and Management |
Index terms: | johtaminen; management; organisaatio; organization; mentorointi; mentoring; keskustelu; discussion; viestintä; communication; yritysviestintä; business communication; HSE; HSE |
Pages: | 107 |
Full text: |
» hse_ethesis_12094.pdf size:2 MB (1251752)
|
Key terms: | mentorointi; opiskelija; sosiaalinen konstruktionismi |
Abstract: |
TUTKIMUKSEN TAVOITTEET
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja tulkita Helsingin kauppakorkeakoulun mentorointiohjelmaan osallistuneiden parien - sekä mentorien että mentoroitavien - mentorointikokemuksille annettuja merkityksiä viisi vuotta ohjelman jälkeen. Tutkimuksellani pyrin keräämään kuvauksia mentorointikokemuksista ja lisäämään ymmärrystä HSE:n mentorointiohjelman hyödyistä. Ajan kuluminen mentorointikokemuksesta on mahdollistanut mentoroitaville ja mentoreille saavutettujen hyötyjen ja kokemusten reflektoinnin. Lisäkysymyksinä pohdin mentorin sukupuolen ja alan merkitystä mentorointikokemukselle. Tutkimukseni pyrkii osaltaan myös korostamaan laadullisen tutkimusotteen merkitystä mentorointikokemuksen ymmärtämisessä. Lähestyn mentorointikokemusta sen sosiaalisen rakentumisen näkökulmasta pohtien mm. osallistujien kontekstin ja aikaisempien kokemusten merkitystä ohjelmaa kohtaan esitetyille odotuksille ja sen onnistuneisuuden arvioinnille. TUTKIMUKSEN TOTEUTUS Ymmärtääkseni syvällisemmin osallistuneiden kokemuksia toteutin tutkimuksen laadullisena käyttäen menetelmänä teemahaastatteluja. Haastattelin pääasiassa vuoden 2009 helmi-maaliskuun aikana neljän sukupuoliyhdistelmältään erilaisen parin molempia osapuolia erikseen. Haastattelujen lisäksi minulla oli käytettävissäni kyseisenä vuonna kerätty palaute mentorointiohjelmasta. Jaoin haastatteluaineiston kahteen: mentorointikokemuksen kuvaukseen sekä koettuihin hyötyihin, mitkä teemoittelin tarkemmin mentoreille ja mentoroitaville erikseen. TUTKIMUKSEN TULOKSET Tutkimustulokseni vahvistavat mentorointikirjallisuuden kuvaamia mentoroinnin hyötyjä osoittaen mentoroinnin olevan hyödyllistä niin mentoroitavana olevalle opiskelijalle kuin työelämässä toimivalle mentorille. Haastatteluaineistosta nousevat mentoroitavien kokemat hyödyt luokittelin kolmeen: (1) psykososiaalinen hyöty, mihin kuuluu itsetuntemuksen kasvaminen ja kannustus, (2) välillinen urahyöty, mihin liittyvät tiedon saaminen, käsitysten uudistuminen ja kontaktien saaminen sekä (3) välitön urahyöty, mikä sisältää vaikutuksen urakehitykseen sekä valmistumisen. Myös mentorit kertoivat saaneensa osallistumisestaan paljon. Kokosin heidän kuvaamansa hyödyt niinikään kolmeen pääluokkaan: (1) oppiminen, johon sisältyvät tiedon saaminen ja käsitysten uudistuminen, (2) henkilökohtainen kasvu, joka koostuu itsetuntemuksen vahvistumisesta, omien tavoitteiden ja uran selkiytymisestä sekä esimiestaitojen parantumisesta ja (3) positiivinen energia, mikä viittaa piristymiseen, ystävyyteen ja auttamisen iloon. Tulokset paljastavat myös mentorointikokemuksiin mahdollisesti kuuluvia negatiivisia puolia, kuten toteutumattomat odotukset konkreettisemmista tuloksista ja syvällisemmästä ystävyyssuhteesta mentoroitavien osalta sekä epävarmuuden kokeminen ja laaja-alaisemman keskustelun toive mentorien osalta. |
Electronic publications are subject to copyright.
The publications can be read freely and printed for personal use.
Use for commercial purposes is forbidden.