This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2009
Thesis number: 12148
Kuluttajien suhtautuminen mainontaan virtuaaliyhteisössä:
Tutkimus Facebook-yhteisöstä
Author: | Virkkala, Laura |
Title: | Kuluttajien suhtautuminen mainontaan virtuaaliyhteisössä: Tutkimus Facebook-yhteisöstä |
Year: | 2009 Language: fin |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | Marketing |
Index terms: | markkinointi; marketing; mainonta; advertising; kuluttajakäyttäytyminen; consumer behaviour; kuluttajat; consumers; asenteet; attitudes; internet; internet; yhteisöt; communities; sosiaalinen media; social media |
Pages: | 131 |
Full text: |
» hse_ethesis_12148.pdf size:2 MB (2007185)
|
Key terms: | virtuaaliyhteisö; verkkoyhteisö; verkostoitumispalvelu; internetmarkkinointi; markkinointiviestintä; markkinointiviestinnän vastaanottaminen |
Abstract: |
KULUTTAJIEN SUHTAUTUMINEN MAINONTAAN VIRTUAALIYHTEISÖSSÄ
Tutkielman tavoitteet
Tutkielman tavoitteena oli selvittää kuluttajien suhtautumista mainontaan virtuaaliyhteisössä. Aihetta lähdettiin pohtimaan seuraavien alaongelmien kautta: mitä on internetmarkkinointi, miten kuluttajat vastaanottavat markkinointiviestinnän ja mitä on virtuaaliyhteisöllisyys. Tar-kempi syventyminen tutkimusaiheeseen aloitettiin kirjallisuuskatsauksella, jossa kartoitettiin aiempia tutkimuksia sekä teorioita internetmarkkinoinnista, markkinointiviestinnän vastaanot-tamisesta sekä virtuaaliyhteisöllisyydestä. Tämän jälkeen paino siirrettiin tutkielman metodo-logiaan sekä empiiriseen toteutukseen Aineisto ja tutkimustapa Aineisto kerättiin tutkimuksen kohteena olevasta Facebook-verkostoitumispalvelusta. Valitulle Facebookin käyttäjäjoukolle lähetettiin kutsu osallistua internetkyselyyn suhtautumisesta mai-nontaan Facebookissa. Alkuperäistä tutkimusjoukkoa pyydettiin lähettämään kutsua eteenpäin oman verkostonsa jäsenille, ja tällä tavoin saavutettiin vastaajajoukko, joka koostui 543 suoma-laisesta henkilöstä. Tutkimusaineistoa analysointiin faktori- ja klusterianalyysia hyödyntäen sekä erilaisia taulukoita ja kuvioita apuna käyttäen. Tulokset Tutkimustulokset osoittivat, etteivät kuluttajat pidä suuressa arvossa Facebookissa esiintyvää mainontaan. Suurin osa kyselyyn vastanneista ilmoitti, ettei vastaanota mielellään mainontaa Facebookin välityksellä ja kokee sen ennemminkin häiritsevänä kuin hyödyllisenä. Mainontaa ei siis suhtauduta kovin suopeasti Facebookissa eikä se nykyisessä muodossaan ole kovin te-hokasta. Tästä syystä markkinoitsijoiden tulisi tarkoin miettiä, miten aikovat hyödyntää virtu-aaliyhteisöjä markkinointitoimenpiteissään. Avainsanat Virtuaaliyhteisö, verkkoyhteisö, verkostoitumispalvelu, internetmarkkinointi, internetmainonta, markkinointiviestinnän vastaanottaminen |
Electronic publications are subject to copyright.
The publications can be read freely and printed for personal use.
Use for commercial purposes is forbidden.