This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Organization and Management | 2009
Thesis number: 12151
Tapahtumamarkkinoinnin merkitys globaalille yritykselle: Case-tutkimus B2B-tapahtumamarkkinoinnista
Author: | Rintamäki, Jukka |
Title: | Tapahtumamarkkinoinnin merkitys globaalille yritykselle: Case-tutkimus B2B-tapahtumamarkkinoinnista |
Year: | 2009 Language: fin |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | Organization and Management |
Index terms: | johtaminen; management; organisaatio; organization; kansainväliset yhtiöt; international companies; tapahtumat; events; markkinointi; marketing; business-to-business; business-to-business |
Pages: | 68 |
Full text: |
» hse_ethesis_12151.pdf size:934 KB (955504)
|
Key terms: | tapahtumamarkkinointi, tapahtuma, messut, teknologiayritys |
Abstract: |
TUTKIMUKSEN TAVOITTEET
Tutkimuksen tarkoituksena on saada ymmärrystä suuren kansainvälisen yrityksen tapahtumamarkkinoinnista ja sen tavoitteista. Aihe on merkittävä kahdesta syystä. Ensinnäkin tapahtumamarkkinointia on tutkittu hyvin vähän, etenkin yrityksen näkökulmasta. Toiseksi tutkimuksen fokuksena on B2B-tapahtumamarkkinointi, ja tutkittavan yrityksen toiminnan laajuus kattaa koko maailman. Tavoitteena on löytää yhteyksiä olemassa olevan kirjallisuuden ja tutkimuksen empirian välillä sekä löytää empiriasta uusia havaintoja tapahtumamarkkinointia koskien.
TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMISTAPA Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu yhden casen tutkimusstrategialla. Tutkittavana yrityksenä on tunnettu kansainvälinen kuluttajateknologiayritys, jolla on toimintaa kaikilla mantereilla. Pääaineistona on käytetty haastatteluja, jotka on tehty kohdeyrityksen tapahtumamarkkinoinnin kanssa toimivien eritasoisten työntekijöiden kanssa. Lisäksi aineistona on käytetty yritykseltä saatua tapahtumadataa sekä yrityksen julkista tapahtumamateriaalia. TUTKIMUKSEN TULOKSET Tutkimuksen kohteena olevan yrityksen tapahtumamarkkinointia voi luonnehtia strategiseksi, yhdenmukaiseksi, suunnitelmalliseksi ja tavoitteelliseksi. Näitä voi luonnehtia tavoiteltaviksi ominaisuuksiksi yrityksen tapahtumamarkkinoinnissa. Kohdeyrityksen tapahtumamarkkinointi on hyvin ajan tasalla kirjallisuuden kanssa, mutta reagointi tapahtumamarkkinoinnin trendeihin näyttää olleen aikaisemmin hidasta. Tapahtumamarkkinoinnin tämänhetkisenä trendinä voi pitää fokusointia tarpeellisiksi koettuihin tapahtumiin. Tapahtumamarkkinoinnin tärkeimmät merkitykset suurelle monikansalliselle yritykselle ovat strategian ja vision viestiminen, ja suhteiden rakentaminen ja ylläpitäminen. Tapahtumien katsotaan olevan arvokkaita myös media-arvon, tuotteiden julkistamisen uusista tuotteista sekä yrityksen toiminnasta saadun palautteen kannalta. |
Electronic publications are subject to copyright.
The publications can be read freely and printed for personal use.
Use for commercial purposes is forbidden.