This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2010
Thesis number: 12237
Pakkauksen ja brandin merkitys kuluttajatyyppien ostopäätöksenteossa - case luomutuotteet
Author: | Koskinen, Mira |
Title: | Pakkauksen ja brandin merkitys kuluttajatyyppien ostopäätöksenteossa - case luomutuotteet |
Year: | 2010 Language: fin |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | Marketing |
Index terms: | markkinointi; marketing; kuluttajat; consumers; päätöksenteko; decision making; kuluttajakäyttäytyminen; consumer behaviour; shoppailu; shopping; pakkaukset; packages; design management; design management; brandit; brands |
Pages: | 93 |
Full text: |
» hse_ethesis_12237.pdf size:2 MB (1529356)
|
Key terms: | Luomutuote, luomutuotanto, pakkaus, brandi, äiti, high involvement-tuote |
Abstract: |
TIIVISTELMÄ
AALTO YLIOPISTO- KAUPPAKORKEAKOULU Markkinoinnin ja johtamisen laitos Pro-gradu tutkielma Mira Koskinen k80919 Tammikuu 2010 PAKKAUKSEN JA BRANDIN MERKITYS KULUTTAJATYYPPIEN OSTOPÄÄTÖKSEN TEOSSA -case luomutuotteet Tutkielman tavoitteet Tutkielman tavoitteena on pyrkiä selvittämään millaisena kuluttajat näkevät pakkauksen ja brandin roolin heidän ostopäätöksenteossaan. Casena tässä tutkielmassa käytetään luomutuotteita yleensä sekä Hipp-lastenruokaluomutuotteita. Tutkielman toteutus Tutkielman teoreettinen osa käsittelee kuluttajan ostokäyttäytymistä, elintarvikkeiden pakkauksia ja merkkituotejohtamista kuluttajan näkökulmasta. Tutkielman käsitteellinen viitekehys esitellään teoriaosuuden lopussa. Empiirinen osuus on lähestymistavaltaan laadullinen ja toteutetaan neljän ryhmänhaastattelun muodossa haastattelemalla 25-35-vuotiaita äitejä Uudenmaan alueelta eri luomutuotteiden käyttäjäryhmistä. Haastattelu on luonteeltaan teemahaastattelu. Tutkimustulokset Tutkielman tulosten mukaan pakkauksella on nykyään suuri rooli kuluttajien ostopäätöksenteossa. Ekologisuus ja ympäristöarvot ovat viime aikoina lisääntyneet ja kuluttajista on tullut vaativampia. Nykypäivän pakkaukset eivät huomioi tarpeeksi loppukäyttäjää ja eivät tee kuluttajia tyytyväisiksi. Pakkaus on tänä päivänä liian irrallinen osa tuotteen arvoketjua. Myös brandilla on tutkimustulosten mukaan suuri vaikutus haastateltavien ostopäätökseen. Vahva brandi ja positiiviset kokemukset tuotteesta sitovat asiakkaan ja saavat asiakkaat uskollisiksi. tulosten mukaan myös tunteilla on suuri merkitys tuotteita valikoitaessa. Avainsanat Luomutuote, luomutuotanto, pakkaus, brandi, äiti, high involvement-tuote |
Electronic publications are subject to copyright.
The publications can be read freely and printed for personal use.
Use for commercial purposes is forbidden.