This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2010
Thesis number: 12271
Kohti yhteisbrändiä ja sen yli - Yhteisbrändäyksen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä jäätelöalalla
Author: | Nikkanen, Jenni |
Title: | Kohti yhteisbrändiä ja sen yli - Yhteisbrändäyksen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä jäätelöalalla |
Year: | 2010 Language: fin |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | Marketing |
Index terms: | markkinointi; marketing; suhdemarkkinointi; relationship marketing; brandit; brands; jäätelö; ice cream; meijerit; dairies; yhteistyö; cooperation; strategia; strategy |
Pages: | 97 |
Full text: |
» hse_ethesis_12271.pdf size:2 MB (1169266)
|
Key terms: | yhteisbrändäys, brändilaajennus, suhdemarkkinointi, strateginen allianssi, yhteistyö,; onnistuminen |
Abstract: |
Tavoitteet
Tutkimus tarkastelee yhteisbrändäyksen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä keskittyen
erityisesti jäätelöalaan. Ongelmaa lähestytään yhteisbrändäystä hyödyntävien yritysten ja
yhteisbrändäysprosessin toteutuksesta vastuussa olevien henkilöiden näkökulmasta. Mittarina
käytetään havaittua tehokkuutta. Onnistumiseen vaikuttavat tekijät jaetaan neljään osaan:
yhteistyökumppaneiden ominaisuuksiin, yhteistyöprosessiin liittyviin tekijöihin, alkuperäisten
brändien ominaisuuksiin sekä yhteisbrändin ominaisuuksiin.
Lähdeaineisto ja tutkimusmenetelmät Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu brändäysstrategioita ja brändilaajennuksia koskevaan tieteelliseen keskusteluun sekä suhdemarkkinoinnin teorioihin. Tutkimusote on kvalitatiivinen, ja tutkielman empiirinen osuus on toteutettu teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi edustajaa yrityksistä, jotka ovat olleet mukana valmistamassa yhteisbrändättyjä jäätelötuotteita. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä teemoittelua ja tyypittelyä, loogisia malleja sekä tapausten synteesiä. Tutkimustulokset Tulosten perusteella yhteisbrändäyksen onnistumiseen vaikuttavia yhteistyökumppaneiden ominaisuuksia ovat visio allianssin kautta saavutettavasta edusta, allianssikompetenssi, tarvittavat resurssit sekä kumppaneiden fyysinen sijainti. Yhteistyöprosessiin liittyviä tekijöitä ovat arvon luominen, yhteistyösuhteen laatu sekä organisaation toiminta ja rakenne. Alkuperäisten brändien ominaisuuksista yhteisbrändäyksen onnistumiseen vaikuttaa laatu ja varsinaisen yhteisbrändin ominaisuuksista johdonmukaisuus sekä lisäarvo. Avainsanat yhteisbrändäys, brändilaajennus, suhdemarkkinointi, strateginen allianssi, yhteistyö, onnistuminen |
Electronic publications are subject to copyright.
The publications can be read freely and printed for personal use.
Use for commercial purposes is forbidden.