This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2010
Thesis number: 12336
Toimintaympäristölähtöisten tekijöiden vaikutus Suomessa yritysmarkkinoilla toimivien high-tech -yritysten markkinointiin liiketoiminnan alkuvaiheessa
Author: | Virta, Anna |
Title: | Toimintaympäristölähtöisten tekijöiden vaikutus Suomessa yritysmarkkinoilla toimivien high-tech -yritysten markkinointiin liiketoiminnan alkuvaiheessa |
Year: | 2010 Language: fin |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | Marketing |
Index terms: | markkinointi; marketing; teknologia; technology; business-to-business; business-to-business; yrittäjyys; entrepreneurship; suhdetoiminta; public relations; verkostot; networks |
Pages: | 103 |
Full text: |
» hse_ethesis_12336.pdf size:622 KB (636421)
|
Key terms: | high-tech -markkinointi; start-up; korkea teknologia; B-to-B -markkinointi; suhdemarkkinointi; yrittäjyys; yritysmarkkinointi; innovatiivisuus; verkostosuhteet; kredibiliteetti |
Abstract: |
Tutkimuksen tavoitteet
Tässä tutkielmassa tarkastellaan yritysmarkkinointia high-tech -toimialalla ja tarkemmin kyseisestä toimintaympäristöstä johtuvia erityisvaatimuksia markkinoinnin suhteen yrityksen liiketoiminnan alkuvaiheessa. Tutkimuskysymys muodostuu näin ollen seuraavanlaiseksi: Millaisiin toimintaympäristöstä johtuviin tekijöihin yritysmarkkinoilla toimivan korkean teknologian yrityksen markkinoinnissa on erityisesti kiinnitettävä huomiota liiketoiminnan alkuvaiheissa suomalaisessa toimintakontekstissa? Tutkimus tarkastelee aihetta erityisesti markkinoivien yritysten näkökulmista. Aineisto ja tutkimusmenetelmät Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista lähestymistapaa ja siinä hyödynnettiin tapaustutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohteena oli liiketoimintansa alkuvaiheessa olevia yritysmarkkinoilla toimivia suomalaisia korkean teknologian yrityksiä. Tutkimusta varten tehtiin seitsemän haastattelua, joiden avulla pyrittiin saamaan kokonaiskuva siitä, millaisia markkinoinnillisia haasteita alan yritykset kohtaavat liiketoiminnan alkuvaiheessa. Tutkimusaineisto kerättiin semistrukturoiduin teemahaastatteluin, litteroitiin ja analysoitiin. Tutkimuksen teoreettisen osan lähdeaineisto käsittelee yritysmarkkinointia sekä high-tech markkinointia, jota voidaan perustellusti pitää erityisenä markkinoinnin osa-alueena. Teoriaosan pohjalta rakennetaan tutkimuksen teoreettinen viitekehys, joka toimii pohjana kvalitatiiviselle tutkimukselle. Tulokset Tutkimustulokset osoittavat, että korkean teknologian toimiala asettaa aloittavalle yritykselle monia erityishaasteita markkinoinnin suhteen. Korkean teknologian start-up yritysten markkinoinnissa painottuvat vahvimmin verkostosuhteiden merkitys, kredibiliteetin rakentaminen sekä alkuvaiheen tiimin rakenne, jotka näyttävät aineiston perusteella olevan suomalaisessa toimintakontekstissa menestyksen kannalta kriittisimmät ja haasteellisimmat tekijät. Empiirinen aineisto osoittaa, että ne yritykset, joilla on vahvemmat suhdeverkostot ja joiden alkutiimissä on sekä vahvaa teknistä että kaupallista osaamista, kykenevät käynnistämään varsinaisen liiketoimintansa nopeammin ja myös kasvavat nopeammin. Tulos tukee aikaisempaa aiheesta tehtyä tutkimusta. |
Electronic publications are subject to copyright.
The publications can be read freely and printed for personal use.
Use for commercial purposes is forbidden.