School of Business publications portal
This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2010
Thesis number: 12344
Viraalimarkkinoinnin hyödyntäminen poliittisessa markkinoinnissa Case: Sauli Niinistön presidentinvaalikampanja 2006
Author: Nahkala, Andrei
Title: Viraalimarkkinoinnin hyödyntäminen poliittisessa markkinoinnissa Case: Sauli Niinistön presidentinvaalikampanja 2006
Year: 2010  Language: fin
Department: Department of Marketing and Management
Academic subject: Marketing
Index terms: markkinointi; marketing; mainonta; advertising; kampanjointi; campaigning; politiikka; politics; vaalit; elections; presidentti; presidents
Pages: 121
Key terms: poliittinen markkinointi, viraalimarkkinointi, word-of-mouth, vaalikampanja
Abstract:
Tutkimuksen tavoite

Tutkimuksen tavoitteena on tutkia viraalimarkkinoinnin hyödyntämistä poliittisen markkinoinnin kontekstissa. Poliittisen markkinoijan päällimmäisenä tavoitteena on saavuttaa vaaleissa mahdollisimman suuri osuus annetuita äänistä. Tässä tutkimuksessa tutkitaan niitä tapoja, joilla viraalimarkkinointi voi vaikuttaa äänestäjään ja sitä kautta vaalien lopputulokseen.

Tutkimusmenetelmä

Tutkimuksen empiirinen osa käsittelee Sauli Niinistön vuoden 2006 presidentinvaalikampanjaa. Valittu tutkimusmetodi on tapaustutkimus, jonka aineisto muodostuu pääosin teemahaastatteluista. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä eri puolilta kampanjan organisaatiota. Valitsemalla tutkittavaksi tapaukseksi suomalainen vaalikampanja, pystyttiin tutkimuksen teoriaosion väittämiä soveltamaan suomalaisen poliittisen markkinoinnin ympäristöön.

Tutkimustulokset

Tutkimuksessa havaittiin viraalimarkkinoinnilla olevan neljä keskeistä hyötyä poliittisen markkinoinnin kontekstissa. 1) Viraalimarkkinoinnin avulla voidaan äänestäjä sitouttaa kampanjaan tarjoamalla hänelle vaivaton mahdollisuus osallistua kampanjaan. 2) Viraalimarkkinoinnin kautta saatu viesti koetaan myös äänestäjän toimesta luotettavaksi sillä viesti saadaan vastaanottajan tuntemalta henkilöltä. 3) Viraalimarkkinointi alentaa äänestäjän kynnystä jakaa poliittinen mielipide toisille. 4) Viraalimarkkinointi tavoittaa hyvin perinteisesti vaikeasti saavutettavissa olevat äänestäjäsegmentit kuten nuoret.

Pystyäkseen hyödyntämään viraalimarkkinointia mahdollisimman tehokkaasti, tulisi poliittisen markkinoijan integroida viraalimarkkinointi mahdollisimman tiiviiksi osaksi kampanjan muuta markkinointia. Poliittinen markkinoija voi myös edesauttaa kannattajien toimesta luotujen viraalisten viestien leviämistä tarjoamalla siihen työkalut ja mekanismin esimerkiksi kotisivuillaan.
Master's theses are stored at Learning Centre in Otaniemi.