This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2010
Thesis number: 12357
Markkinaorientaation vaikutus pakkausuudistusprosessiin
Author: | Rousi, Perttu Samuli |
Title: | Markkinaorientaation vaikutus pakkausuudistusprosessiin |
Year: | 2010 Language: fin |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | Marketing |
Index terms: | markkinointi; marketing; pakkaukset; packages; kehitys; development; suunnittelu; planning; brandit; brands |
Pages: | 114 |
Full text: |
» hse_ethesis_12357.pdf size:2 MB (1316445)
|
Key terms: | markkinaorientaatio; asiakasorientaatio; brändi; pakkaus; pakkaussuunnittelu; pakkausuudistus; varianssianalyysi; khin neliö-testi |
Abstract: |
Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena on kuinka yrityksen markkinaorientaatio ja sen eri ulottuvuudet, asiakas- ja kilpailijaorientaatio sekä toimintojen koordinointi vaikuttavat pakkausuudistusprosessiin. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti markkinaorientaation vaikutukset innovatiivisuuteen, resurssien käyttöön, sekä päättäjien näkemyksiin pakkauksen kilpailullisesta roolista pakkausuudistuksissa.
Tutkimusote on kvantitatiivinen. Perusjoukoksi tutkimukseen valittiin suomalaisen päivittäistavarakaupan tavarantoimittajayritykset elintarvikealalta ja hygieniatuotteiden alalta. Tutkimus toteutettiin Webropol Internet-kyselyllä, johon lähetettiin sähköpostitse kutsu perusjoukosta tehdylle otokselle (1000 yrityspäättäjää) toukokuussa 2010. Lähetetyistä kutsuista 131 palautui virheellisen osoitteen takia, joten lopullinen otantakehikko muodostui 869 potentiaalisesta vastaajasta. Vastauksia saatiin yhteensä 69, jolloin vastausprosentiksi muodostui 7,9 %. Varianssianalyysiä ja khin neliö-testiä käyttäen tunnistettiin tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä yrityksen markkinaorientaation ja pakkausuudistusprosessin välillä. Markkinaorientaation ei todettu tutkimuksen perusteella lisäävän innovatiivisuutta pakkausuudistusprosessissa. Markkinaorientaation todettiin kuitenkin lisäävän näkemystä, jonka mukaan pakkausuudistuksella pyritään lisäämään tuotteen brändin arvoa. Markkinaorientaatio lisää analyysin mukaan myös resurssien ja esimerkiksi markkinatutkimuksen käyttöä pakkausuudistusprosessissa. Asiakasorientaation tunnistettiin lisäävän näkemystä, jonka mukaan pakkausuudistus on investointi tuotteen kilpailukykyyn. Selvä positiivinen yhteys todettiin myös pakkausuudistusprosessin innovatiivisuudella ja menestyksekkyydellä. |
Electronic publications are subject to copyright.
The publications can be read freely and printed for personal use.
Use for commercial purposes is forbidden.