School of Business publications portal
This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2010
Thesis number: 12359
Trade Finance -palvelujen laatu ja sen mittaaminen yritysten ulkomaankaupassa
Author: Aalto, Anne
Title: Trade Finance -palvelujen laatu ja sen mittaaminen yritysten ulkomaankaupassa
Year: 2010  Language: fin
Department: Department of Marketing and Management
Academic subject: Marketing
Index terms: markkinointi; marketing; ulkomaankauppa; foreign trade; vienti; exports; palvelut; service; laatu; quality; arviointi; evaluation; mittarit; ratings; rahoitus; financing
Pages: 104
Full text:
» hse_ethesis_12359.pdf pdf  size:880 KB (900619)
Key terms: Palvelun laatu, palvelun laadun mittaaminen, rahoituspalvelujen markkinointi, rahoituspalvelujen laatu, rahoituspalvelujen laadun mittaaminen, ulkomaankaupan rahoituspalvelut, Trade Finance -palvelut, ulkomaankauppa
Abstract:
TRADE FINANCE -PALVELUJEN LAATU JA SEN MITTAAMINEN YRITYSTEN ULKOMAANKAUPASSA

Tämä tutkimus tarkastelee Trade Finance -palvelujen laatua ja mittaamista yritysten ulkomaankaupassa. Kirjallisuuskatsaus muodostaa teoreettisen viitekehyksen palvelun laadusta ja mittaamisesta sekä Trade Finance -palvelujen laadun ominaispiirteistä aiempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen perustuen. Empiirinen osio puolestaan käsittelee suomalaisten pankkien Trade Finance -palvelujen laadun mittaamista SERVQUAL -menetelmän avulla. Viitekehyksen perusteella on luotu mittaristo, joka soveltuu nimenomaisesti Trade Finance -palvelujen laadun mittaamiseen.

Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin internet- kyselylomakkeen avulla, joka suunnattiin Trade Finance -palveluja käyttäneille suomalaisten yritysten edustajille. Kyselylomake lähetettiin 300 vastaajalle, joista 95 täytti kyselyn. Kyselylomakkeessa pyydettiin arvioimaan palvelun laadun odotusten ja kokemusten muuttujia SERVQUAL -menetelmän mukaisesti. Lisäksi vastaajilta kysyttiin muutama taustakysymys sekä kolme avointa kysymystä, joiden tavoitteena oli löytää lisätarpeita, palvelun laadun puutteita sekä lisä- ja ristiinmyyntimahdollisuuksia Trade Finance -palveluille.

Tutkimuskysymyksiä lähestyttiin kahden monimuuttujamenetelmän avulla. Palvelun laadun odotuksia ja kokemuksia analysoitiin faktorianalyysin avulla, jonka tarkoituksena oli löytää ulottuvuuksia, jotka ovat tärkeitä Trade Finance -palvelujen laadulle. Tämän lisäksi palvelun laadun odotuksista tehtiin klusterianalyysi, jonka tarkoituksena oli löytää erilaisia vastaajaryhmiä, jotka arvostavat samanlaisia Trade Finance -palvelujen laadun omainaisuuksia.

Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin palvelun laadun odotuksissa viisi faktoriulottuvuutta ja palvelun laadun kokemuksissa kolme faktoriulottuvuutta, jotka ovat tärkeitä Trade Finance -palvelujen laadulle. Klusterianalyysilla saatiin kolme erilaista vastaajaryhmää, jotka arvostavat samanlaisia Trade Finance -palvelujen ominaisuuksia. SERVQUAL -menetelmällä tutkitusta kokonaispalvelun laadusta ilmeni, että suomalaisten pankkien Trade Finance -palveluiden laatu koetaan monella eri osa-alueella huonoksi.

Tutkimus tarjoaa tietoa suomalaisten pankkien Trade Finance -palvelujen laadusta ja sen mittaamisesta. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan jatkotutkimuksissa selvittää syitä suomalaisten pankkien Trade Finance -palvelujen huonolle laadulle kvalitatiivisella tutkimuksella.
Electronic publications are subject to copyright. The publications can be read freely and printed for personal use. Use for commercial purposes is forbidden.