School of Business publications portal
This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2010
Thesis number: 12389
Arvojen välittyminen asiakkaille - Case: tekstiilialan designyritys Nanso
Author: Wuoristo, Martina
Title: Arvojen välittyminen asiakkaille - Case: tekstiilialan designyritys Nanso
Year: 2010  Language: fin
Department: Department of Marketing and Management
Academic subject: Marketing
Index terms: markkinointi; marketing; brandit; brands; arvot; values; design management; design management; tekstiiliteollisuus; textile industry; imago; image; identiteetti; identity
Pages: 107
Key terms: Arvot, arvoidentiteetti, arvoimago, symbolinen kuluttaminen, design management
Abstract:
Tavoitteet

Tutkimukseni tarkastelee arvojen välittymistä asiakkaille keskittyen erityisesti vastuullisuuteen liittyviin arvoihin. Kohdeyritykseni myötä tutkimukseni painottuu käsittelemään tekstiilialan designyritystä. Tavoitteena on selvittää keinoja, miten yritys voi välittää omaa arvoidentiteettiään asiakkaille ja miten tämä välitetty kuva vastaa asiakkaiden mielissä muodostuvaa arvoimagoa.

Arvojen välittymistä käsitellään design managementin osa-alueiden, tuotteen, toimintaympäristön, asiakaspalvelijoiden käyttäytymisen ja markkinointiviestinnän kautta.

Lähdeaineisto ja tutkimusmenetelmät

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu arvoja ja design managementia koskevaan tieteelliseen tutkimukseen. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusstrategiana tapaustutkimus. Tutkielman empiriaosio koostuu kahdesta osasta: yritys- ja asiakashaastatteluista. Molemmissa pääasiallisena materiaalina analyysille toimivat teemahaastattelut. Yrityshaastatteluja tehtiin kuusi ja asiakashaastatteluja 22. Tutkimusaineisto analysoitiin muotoillun viitekehyksen pohjalta.

Tutkimustulokset

Kohdeyrityksen arvoidentiteetin ja arvoimagon välille ei tutkimustulosten perusteella muodostunut merkittävää kuilua. Tulosten perusteella arvot välittyvät parhaiten itse tuotteen ja markkinoinnin kautta. Myös toimintaympäristöllä oli jonkin verran vaikutusta. Kohdeyrityksen kohdalla asiakaspalvelijoiden käyttäytyminen ei toiminut lainkaan toimivana arvojen välittämiskanavana.
Master's theses are stored at Learning Centre in Otaniemi.