This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Organization and Management | 2010
Thesis number: 12409
Ryhmäkehityskeskustelu osaamisen johtamisen tukena -
Case Salon Osuuspankki
Author: | Pesu, Sisko |
Title: | Ryhmäkehityskeskustelu osaamisen johtamisen tukena - Case Salon Osuuspankki |
Year: | 2010 Language: fin |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | Organization and Management |
Index terms: | organisaatio; organization; johtaminen; management; pankit; banks; osuuspankit; cooperative banks; henkilöstöhallinto; personnel management; keskustelu; discussion; kehitys; development; asiantuntijat; specialists |
Pages: | 73 |
Key terms: | osaamisen johtaminen; strateginen osaaminen; tiedon luominen; kehityskeskustelu; ryhmäkehityskeskustelu; ydinkyvykkyys |
Abstract: |
AALTO-YLIOPISTO TIIVISTELMÄ
KAUPPAKORKEAKOULU
Johtamisen pro gradu-tutkielma
Sisko Pesu 23.6.2010
RYHMÄKEHITYSKESKUSTELU OSAAMISEN JOHTAMISEN TUKENA Case Salon Osuuspankki. Tutkimuksen tausta ja tarkoitus Yritysten toimintaympäristöt ovat muuttuneet yhä monimuotoisemmiksi ja muutos on jatkuvaa. Kyetäkseen säilyttämään kilpailukykynsä muuttuvassa toimintaympäristössä yritysten on hyödynnettävä henkilöstöön kytkeytyvää osaamispääomaansa yhä tehokkaammin. Tutkimukseni tavoitteena on tuoda esiin ryhmäkehityskeskustelusta (RKK) saatu hyöty osaamisen johtamisen näkökulmasta paikallispankin toimintaympäristössä. Tutkimuksen toteutustapa Ensimmäinen tutkimusaineisto muodostuu RKK:n havainnoista, joita analysoin laadullisen tapaustutkimuksen ja osallistuvan havainnoinnin keinoin. Toinen tutkimusaineistoni muodostuu kyselytutkimuksen vastauksista, joita analysoin kvalitatiivisin perustein. Laadullisen tapaustutkimuksen avulla yritän porautua ryhmäkehityskeskustelun käytäntöön ja hyödyntää ko. tilanteessa osallistuvaa havainnointia. Lisäksi pyrin saamaan tutkimuksestani perusteita siihen, että ryhmäkehityskeskustelu on tehokas osaamisen johtamisen työkalu. Kyselytutkimuksella taas selvitän, miten strategiaan liittyvät tekemiset ovat konkretisoituneet organisaation jäsenille. Tutkimuksen tulokset Tutkimukseni antaa näyttöä siitä, että RKK:ta voi hyödyntää osaamisen johtamisessa. RKK auttaa organisaatiota toteuttamaan tiedon luomista erityisesti julkituomisen vaiheessa, jossa luodaan toimintamalleja, vaihdetaan kokemuksia ja olemassa olevaa tai uutta tietoa käsitellään tarkoituksellisesti yhdessä. Yksilöiden hiljainen tieto tehdään näkyväksi ja se muuttuu ryhmän yhteiseksi osaamiseksi. Merkittävä havainto oli se, että osaamista haluttiin kasvattaa nimenomaisesti sisäisen oppimisen ja työkierron avulla. RKK auttaa linkittämään osaamisen johtamisen organisaation jäsenten jokapäiväiseen elämään ja pystyy tukemaan luonnollista kasvua ja oppimista. RKK:ta voidaan täydentää myös kyselytutkimuksella, jolloin saadaan esiin koko organisaation kannanotot kätevästi ja tehokkaasti osaamisen johtamisen alueelta tai jostakin muusta halutusta aiheesta. Avainsanat Osaamisen johtaminen, Strateginen osaaminen, Tiedon luominen, Kehityskeskustelu, Ryhmäkehityskeskustelu, Ydinkyvykkyys AALTO-UNIVERSITY ABSTRACT SCHOOL OF ECONOMICS Master's thesis in Management Sisko Pesu 23.6.2010 GROUP PERFORMANCE APPRAISAL IN ASSISTANCE OF KNOWLEDGE MANAGEMENT Case Salon Osuuspankki Background and goal of the research The working environments of companies have become more and more diversified and this change is continuous. In order to maintain their competitiveness in changing working environments, companies must utilize their personnel assets more effectively. My survey's target is to reveal some advantages of group performance appraisal (GPA) from the viewpoint of knowledge management in a local bank working environment. Method of the research The first survey data comes from the findings of the GPA. I analyze it by means of qualitative case study and participatory action research. The second survey data comes from the answers of an inquiry, which I study on qualitative basis. By using the method of qualitative case study, I try to dig into the GPA and utilize participatory action research. In addition I try to find out some arguments from my research that GPA is an effective tool of knowledge management. With the inquiry I will investigate how strategy related actions have become concrete to the members of the organisation. Results of the research My research indicates that GPA can be utilized in knowledge management. GPA helps an organization in the creation of knowledge, especially in the stage of articulation where action models are being created, experiences are being exchanged and existing knowledge and new knowledge are deliberately being dealt with. In this stage tacit knowledge is converted to explicit knowledge usable for the whole group. Another significant finding was that in-house training and work circulation were the preferred means of improving knowledge creation. GPA helps to link knowledge management with the everyday work of the organization's members. It also encourages natural development and learning. GPA can also be completed with an inquiry, which can be an effective way to reveal the thoughts of the whole organization in the field of knowledge management or some other desired question. Keywords: Knowledge management, Strategic competence, Knowledge creation, Performance appraisal, Group performance appraisal, Core competence |
Master's theses are stored at Learning Centre in Otaniemi.