This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing | Marketing | 2011
Thesis number: 12503
Sähköinen kauppa osana mikroyrittäjien liiketoimintamallia kuluttajakaupassa
Author: | Kiviniemi, Timo |
Title: | Sähköinen kauppa osana mikroyrittäjien liiketoimintamallia kuluttajakaupassa |
Year: | 2011 Language: fin |
Department: | Department of Marketing |
Academic subject: | Marketing |
Index terms: | markkinointi; marketing; vähittäiskauppa; retail trade; e-business; e-business; pienyritykset; small businesses; liiketalous; business economics; mallit; models |
Pages: | 98 |
Full text: |
» hse_ethesis_12503.pdf size:587 KB (600273)
|
Key terms: | sähköinen kauppa; liiketoimintamalli; mikroyritys; kuluttajatavarakauppa; monikanavainen |
Abstract: |
Tutkielman tavoitteet
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää sähköisessä kuluttajatavarakaupassa toimivien mikroyrittäjien liiketoimintamalleja mukaan lukien palvelukonsepti, ansaintalogiikka, arvoverkosto ja monikanavaisuus. Palvelukonseptin osalta selvitettiin erityisesti tuotevalikoiman sopivuutta verkkokauppaan, yhtenä erityistapauksena elintarvikemyynnin logistiset haasteet. Ansaintalogiikan osalta kartoitettiin muun muassa eri työvaiheiden vaatimia henkilöresursseja ja uusasiakashankintaa. Arvoverkostosta pyrittiin lisäämään ymmärrystä erityisesti raha- ja tavaravirtojen liikkumiseen liittyvistä kumppaneista. Lisäksi selvitettiin mitä muita kanavia kautta yrittäjät palvelevat asiakkaitaan. Lähdeaineisto ja tutkimusmenetelmät Tutkielman teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin eri teoreettisia malleja koskien mikroyrittäjyyttä, sähköistä kauppaa, liiketoimintamalleja ja monikanavaisuutta. Näistä malleista koottiin tutkielmalle teoreettinen viitekehys. Empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena jonka aineisto kerättiin haastattelemalla mikroyrittäjiä jotka myyvät fyysisiä tavaroita verkkokaupan välityksellä. Teemahaastatteluista on koottu kuusi tapauskuvausta sekä teemoittelemalla tehty analyysi. Keskeiset tutkimustulokset Keskeisin havainto palvelukonseptin osalta oli, että useimmat haastatellut yritykset keskittyivät joko melko kapeaan asiakassegmenttiin tai tiettyyn erikoistuneeseen tarpeeseen. Ansaintalogiikassa selkein havainto koski hakukoneiden keskeisyyttä uusasiakashankinnassa. Haastateltujen mikroyritysten arvoverkostossa tärkeässä osassa olivat suurempien yritysten tarjoamat verkkokauppa-, logistiikka- ja maksujen välityspalvelut. Logistiikka oli keskeinen haaste erityisesti ruokamyynnissä. Varsinkin kapeaan asiakassegmenttiin erikoistuneet yrittäjät pyrkivät palvelemaan omaa segmenttiään useita eri kanavia pitkin. |
Electronic publications are subject to copyright.
The publications can be read freely and printed for personal use.
Use for commercial purposes is forbidden.