This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Management and International Business | Organization and Management | 2011
Thesis number: 12571
Helsingin kaupunkikonsernin sisäisten palvelujen kehittäminen
Author: | Arko, Anna-Kaisa |
Title: | Helsingin kaupunkikonsernin sisäisten palvelujen kehittäminen |
Year: | 2011 Language: fin |
Department: | Department of Management and International Business |
Academic subject: | Organization and Management |
Index terms: | organisaatio; organization; johtaminen; management; kunnallishallinto; local government; kaupungit; towns; julkiset palvelut; public services; palvelut; service; kehitys; development |
Pages: | 66 |
Key terms: | konsernijohtaminen, sisäiset palvelut, palvelujen kehittäminen, palvelujen markkinointi |
Abstract: |
Helsingin kaupunkikonsernin sisäisten palvelujen kehittäminen
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata Helsingin kaupunkikonsernin tytäryhteisöilleen tarjoamien palvelujen käyttöön ja kehittämiseen liittyviä haasteita. Tutkimustyö käynnistyi Helsingin kaupungin toimeksiannosta. Tarkoituksena on kehittää konsernipalveluja koskevaa ohjausta sekä konsernin sisäisiä palveluja. Ehdotuksia konsernipalvelujen kehittämiseksi koottiin kaikkien Helsingin kaupungin 106 tytäryhteisön toimitusjohtajille lähetetyllä sähköisellä kyselyllä sekä haastattelemalla henkilökohtaisesti sattumanvaraisesti valitut 18 tytäryhteisön toimitusjohtajaa. Toimitusjohtajien haastatteluissa kävi ilmi, että tiedon kulussa kaupungin konserniyksikön ja tytäryhteisöjen välillä oli selviä puutteita. Toimitusjohtajat eivät tunteneet konsernin tytäryhteisöilleen tarjoamia palveluja riittävän hyvin. Toimitusjohtajille oli myös epäselvää, keiden yhteyshenkilöiden puoleen heidän tulisi kääntyä eri konsernipalveluja tarvitessaan. Haastattelujen perusteella konserniyksiköltä toivottiin enemmän tietoa palveluista sekä enemmän tukea konsernipalvelujen käyttöön otossa, käytössä ja palvelujen johtamisessa. Konsernipalveluja koskevia asioita toivottiin myös käsiteltävän konserniyksikön järjestämissä tytäryhteisöjen toimitusjohtajille tarkoitetuissa koulutustilaisuuksissa. Toimitusjohtajien toivomuksena oli, että konserniyksikön tarjoamat nykyiset peruspalvelut tulisi saada täysimääräisesti hyödynnettyä ja toimiviksi, ennen kuin lähdettäisiin laajamittaisesti kehittämään uusia palveluja. Haastatteluissa toimitusjohtajat kertoivat omista kokemuksistaan konsernin sisäisten palvelujen käytöstä ja heiltä tuli myös monia huomion arvoisia ehdotuksia olemassa olevien konsernipalvelujen kehittämiseksi. Sähköisen kyselyn ja haastattelujen yhteydessä toimitusjohtajilla oli mahdollisuus esittää toiveita myös kokonaan uusista konsernipalveluista. Toimitusjohtajat olivat tyytyväisiä konserniyksikön toimintaan ja he olivat sitä mieltä, että konserniyksikkö oli aktivoitunut ja innostunut kehittämään toimintaansa viime vuosina. |
Master's theses are stored at Learning Centre in Otaniemi.