This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Management and International Business | SME Business Management | 2013
Thesis number: 13179 | Thesis in Aaltodoc
Role of effectuation in the Finnish social media startups
| Author: | Salmi, Kalle |
| Title: | Role of effectuation in the Finnish social media startups |
| Year: | 2013 Language: eng |
| Department: | Department of Management and International Business |
| Academic subject: | SME Business Management |
| Index terms: | johtaminen; management; kansainväliset yhtiöt; international companies; sosiaalinen media; social media; päätöksenteko; decision making; yritykset; companies; kasvu; growth |
| Pages: | 83 |
| Key terms: | effectuation; sosiaalinen media; startup; yrittäjyys |
| Abstract: |
EFFECTUATION-TEORIAN ROOLI SUOMALAISISSA ALKUVAIHEEN SOSIAALISEN MEDIAN YRITYKSISSÄ
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, millainen rooli Saras Sarasvathyn Effectuation-teorialla on sosiaalisen median yritysten päätöksentekoprosesseissa. Työssä tutkitaan päätöksentekoa kolmessa suomalaisessa sosiaalisen median yrityksessä sekä selvitään sen suhdetta Effectuation-teorian mukaisiin prosesseihin suhteessa yrityksen lähestymistapaan liiketoimintamahdollisuusprosesseissa. Työn teoriaosa käsittelee sosiaalisen median historian ja kehityksen sekä esittelee yleisimmät sosiaalisen median yritysten liiketoiminta- ja ansaintamallit. Tämän lisäksi teoriaosa selventää yleisimpiä lähestymistapoja yrittäjyyden tutkimuksessa painottuen Effectuation-teoriaan ja sen perusperiaatteisiin. Tutkimus toteutettiin kolmeen sosiaalisen median yritykseen keskittyvänä kvalita-tiivisena haastatteluihin pohjautuvana tapaustutkimuksena. Haastattelukysymyk-set keskittyivät yritysten strategiaan ja liiketoiminnan suunnitteluun sekä siihen, kuinka nämä noudattivat Effectuation-teorian perusperiaatteita. Tämä työ tarjoaa vahvaa evidenssiä Effectuation-teorian roolista sosiaalisen median liiketoiminnan ymmärtämisessä. Suomalaisten sosiaalisen median yritysten päätöksentekoprosesseja pystytään useissa tapauksissa tehokkaasti selittämään Effectuation-teorian kautta erityisesti silloin, kun yritys toteuttaa niin sanottua toimintalähestymistapaa liiketoimintamahdollisuusprosesseissa. |
Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive.