School of Business publications portal
Aaltodoc publication archive
Aalto University School of Business Master's Theses are now in the Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2009
Thesis number: 12135
Kodinsisustustuotteen monikanavainen ostopäätösprosessi naiskuluttajan silmin
Author: Nikander, Eliisa
Title: Kodinsisustustuotteen monikanavainen ostopäätösprosessi naiskuluttajan silmin
Year: 2009  Language: fin
Department: Department of Marketing and Management
Academic subject: Marketing
Index terms: markkinointi; marketing; kuluttajakäyttäytyminen; consumer behaviour; naiset; women; päätöksenteko; decision making; ostot; industrial purchasing; sisustus; interior decoration; tuotteet; products
Pages: 155
Full text:
» hse_ethesis_12135.pdf pdf  size:954 KB (976629)
Key terms: monikanavainen liiketoiminta; ostopäätösprosessi; kanavavalinta; kodinsisustustuote; naiskuluttaja
Abstract:
Tutkielman tavoitteet: Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka naiskuluttaja hyödyntää monikanavaisuutta kodinsisustustuotteita ostaessaan ja millä tavoin kuluttajat käyttävät eri kanavia – myymälää, internetiä ja katalogeja – ostopäätösprosessin eri vaiheissa. Tarkoituksena oli myös tutkia kanavavalinnan taustalla vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa erilaisia monikanavaisia kuluttajaryhmiä. Lisäksi tutkielman avulla pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, kuinka suomalaiset naiskuluttajat kokevat sisustustuotteiden monikanavaisen ostamisen ja millainen on monikanavainen naiskuluttaja.

Lähdeaineisto ja tutkimusmenetelmät: Tutkielman teoreettisessa osassa tarkasteltiin kuluttajan ostopäätösprosessiin ja kanavan valintaan liittyviä teorioita. Aikaisemman tutkimuksen keskeiset löydökset ja niiden vaikutus monikanavaiseen ostokäyttäytymiseen kuvattiin teoreettisessa viitekehyksessä. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräämisessä käytettiin apuna teemahaastatteluja, joita suoritettiin yhteensä 18 kappaletta. Haastateltaviksi valittiin kodinsisustamisesta kiinnostuneita eri-ikäisiä naisia, jotka olivat sisustushankinnoissaan hyödyntäneet myymälän lisäksi internetiä ja/tai katalogeja. Haastatteluiden analyysissa käytettiin hyväksi teemoittelua.

Keskeiset tutkimustulokset: Tutkimus toi uutta tietoa naiskuluttajan ostoprosessista ja sen aikana vallinneesta kanavakäyttäytymisestä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että naiskuluttajat olivat hyvin sitoutuneita sisustustuotteiden ostamiseen, minkä seurauksena heidän ostopäätösprosessinsa olikin melko perusteellinen. Myymälä säilyi käytetyimpänä kanavana tuotetta ostettaessa, mutta internetin rooli osoittautui odotettua suuremmaksi etenkin tiedonhaussa, tuotteiden vertailussa ja sosiaalisen kommunikoinnin välineenä.

Tutkimus tuki myös aikaisempia löydöksiä siitä, että kuluttajan, tuotteen ja kanavan ominaisuuksien lisäksi kuluttajan päämäärät ja erityisesti osto-orientaatio ohjaavat kanavavalintaa. Näiden lisäksi myyjäyritykseen liittyvillä tekijöillä ja oston kautta tavoitelluilla hyödyillä oli merkityksensä. Empiirisen tutkimuksen pohjalta löytyi kolme toisistaan eroavaa kuluttajaryhmää: perinteiset myymäläostajat, tutkivat ostajat ja monikanavaiset kuluttajat. Monikanavaisuudella oli asiakasryhmästä riippuen erilainen merkitys, mutta yleisesti sen koettiin helpottavan ostostentekoa sekä tuovan ajallisia ja rahallisia säästöjä.
Electronic publications are subject to copyright. The publications can be read freely and printed for personal use. Use for commercial purposes is forbidden.