Inside Into Aalto.fi
Kauppakorkeakoulun julkaisuportaali
Kauppakorkeakoulu | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos | Organisaatiot ja johtaminen | 2012
Tutkielman numero: 12826
Sisäisen viestinnän häiriöt ja niiden vaikutukset työyhteisöön – Case Tivoli Sariola
Tekijä: Sariola, Ville
Otsikko: Sisäisen viestinnän häiriöt ja niiden vaikutukset työyhteisöön – Case Tivoli Sariola
Vuosi: 2012  Kieli: fin
Laitos: Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos
Aine: Organisaatiot ja johtaminen
Asiasanat: organisaatio; organization; johtaminen; management; viestintä; communication; yritysviestintä; business communication; yhteisöt; communities; työelämä; working life; hyvinvointi; welfare; luottamus; trust
Sivumäärä: 97
Kokoteksti:
» hse_ethesis_12826.pdf pdf  koko: 2 MB (2019111)
Avainsanat: viestintä, sisäinen viestintä, työyhteisöviestintä, Kvast-testi, verkkokyselylomake, tivoli, viestintäkäytänne
Tiivistelmä:
Tutkimuksen tavoitteet:

Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu erään suomalaisen tivolialalla toimivan perheyrityksen sisäisen viestinnän nykytilaa ja sen kehittämistarpeita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kiertueen 2011 aikana ilmenneet sisäisen viestinnän häiriöt ja niiden vaikutukset kyseiseen työyhteisöön. Tällä tutkimuksella tähdätään konkreettiseen toiminnan kehittämiseen.

Tutkimusaineisto ja -menetelmät:

Tutkimus toteutettiin yksittäisenä holistisena case-tutkimuksena (Yin, 2003). Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu vahvasti yritys- ja yhteisöviestintään. Tutkimusaineistona toimivat yritysjohdolle teetetty Kvast-testi ja koko henkilöstölle lähetetty verkkokysely. Verkkokysely muodostettiin hyödyntämällä Kvast-testin jälkeistä ryhmäkeskustelua yritysjohdon kanssa. Verkkokysely lähetettiin yhteensä 30 hengelle. Vastauksia saatiin 22 kappaletta.

Tulokset ja päätelmät:

Tutkimuksen tulosten perusteella havaittiin, että case-yrityksen sisäisessä viestinnässä oli häiriöitä, jotka vaikuttivat työyhteisön toimintaan kiertueella 2011. Eri häiriöiden vaikutukset työyhteisöön muodostivat jatkumon, joka vaikutti kokonaisvaltaisesti työyhteisön sisäiseen viestintään. Keskeisimmiksi viestinnän häiriöiksi case-yrityksessä todettiin puutteellinen viestinnän suunnittelu ja organisointi. Nämä heijastuivat yrityksessä heikkona viestinnän johtamisena sekä tehottomina viestintäkäytänteinä. Puutteelliset viestintäkäytänteet puolestaan heikensivät tiedottamisen laatua, mikä johti vuorovaikutuksen ja palautteen vähäisyyteen sekä ongelmiin eri tivolitoiminnoissa. Case-yrityksen kiertueen 2011 sisäistä viestintää kuvasivat muun muassa käsitteet päällekkäisyys, tietämättömyys, eriävät tiedot ja luottamuksen puute.
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa. Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista käyttöä varten. Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.