Inside Into Aalto.fi
Kauppakorkeakoulun julkaisuportaali
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot nyt Aaltodocissa: Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos | Organisaatiot ja johtaminen | 2014
Tutkielman numero: 13584
Tavanomaisesta toisin opiskeluun - Miten vallitsevia opiskelukäytänteitä voidaan haastaa?
Tekijä: da Silva, Janina
Otsikko: Tavanomaisesta toisin opiskeluun - Miten vallitsevia opiskelukäytänteitä voidaan haastaa?
Vuosi: 2014  Kieli: fin
Laitos: Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos
Aine: Organisaatiot ja johtaminen
Asiasanat: johtaminen; management; opiskelu; studying; oppiminen; learning
Sivumäärä: 125
Kokoteksti:
» hse_ethesis_13584.pdf pdf  koko: 2 MB (1116120)
Avainsanat: etnografia; käytänne; opiskelu; toimijuus; tutkiva oppiminen
Tiivistelmä:
Tutkin opiskelua Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun maisteriopintoihin kuuluvalla Tutkiva ote johtamiskäytäntöihin -kurssilla. Tutkimukseni tavoite ja samalla tutkimusongelmani on selvittää, miten vallitsevia opiskelukäytänteitä voidaan haastaa. Sen lisäksi, että olen pyrkinyt kuvaamaan ja jäsentämään opiskelua käytännöllisenä toimintana kaikessa rikkaudessaan, tavoitteenani on vaikuttaa opiskelukäytäntöihin. Tunnistamalla toimijuuden mahdollisuuksia ja paikkoja sekä toimijuutta rajaavia reunaehtoja olen pyrkinyt tekemään opiskelijoiden toiminnan tilaa näkyväksi ja näin antamaan opiskelijoille aineksia pohtia tietoisesti omaa opiskeluaan ja käsitystä itsestään toimijoina.

Olen tuottanut empiirisen aineistoni etnografisella tutkimusotteella osallistuvan havainnoinnin ja haastattelun keinoin. Nostan analyysissäni empiirisestä aineistosta esille opiskelijoiden toimijuuden ilmenemismuotoja, omaehtoisen ja mielekkään opiskelun mahdollisuuksia sekä niitä rajaavia reunaehtoja ja käytänteitä. Rakennan tutkimukseni teoreettisen pohjan näyttämällä aiemman kauppakorkeaopiskelua käsittelevän tutkimuksen sekä käytäntöteoreettisen näkökulman valossa, kuinka käytänteet liikuttavat opiskelijoita. Toimijuuden käsitteen avulla selvitän opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia käytänteiden virrassa ja osoitan, että käytänteitä voidaan muuttaa ja uusia voidaan kehittää. Empiirisen aineistoni osalta vastaan kysymyksiin: millainen on kurssin toimijuuden tila ja miten se on mahdollistanut toisin opiskelua, miten kurssilaiset ovat ottaneet ja jättäneet ottamatta tämän tilan käyttöön ja mitkä asiat ovat rajoittaneet heidän toimijuuttaan, sekä miten on opiskeltu toisin.

Ottamalla puitteidensa puolesta etäisyyttä vallitsevaan opiskelukäytänteeseen Tutkiva ote johtamiskäytäntöihin -kurssi tarjoaa yhden esimerkkitapauksen siitä, miten vallitsevia opiskelukäytänteitä voidaan haastaa. Tutkivan oppimisen pedagogiikka, luokkahuonejärjestelyt, virikkeet ja paikat opitun ja opiskelun reflektoinnille sekä opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksista muodostuva omaehtoisen työskentelyn tila rakensivat kurssin toisin opiskelun tilaa. Kaikki kurssilaiset eivät kuitenkaan täysipainoisesti hyödyntäneet tätä tilaa ja opiskelivat osin entiseen tapaan. Heidän toimijuuttaan rajasivat vallitsevat opiskelukäytänteet sekä muun elämän ristipaineet. Toisin opiskelua kuvaan oman harjoitustyöryhmäni tarinan kautta. Rikoimme vallitsevia opiskelukäytänteitä reflektoimalla toimintaamme, tavoittelemalla mielekkyyttä, työskentelemällä ja oppimalla yhdessä erilaisia tiloja ja työkaluja hyödyntäen sekä välittämällä toisistamme.
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa. Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista käyttöä varten. Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.