Inside Into Aalto.fi
Kauppakorkeakoulun julkaisuportaali
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot nyt Aaltodocissa: Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Johtamisen laitos | Organisaatiot ja johtaminen | 2015
Tutkielman numero: 14102
Yritysoston jälkeinen integraatio asiantuntijaorganisaation tukitoimintojen henkilöstön silmin
Tekijä: Riikola, Katja
Otsikko: Yritysoston jälkeinen integraatio asiantuntijaorganisaation tukitoimintojen henkilöstön silmin
Vuosi: 2015  Kieli: fin
Laitos: Johtamisen laitos
Aine: Organisaatiot ja johtaminen
Asiasanat: johtaminen; management; organisaatio; organization; yrityskaupat; corporate acquisitions; integraatio; integration; henkilöstö; personnel; asiantuntijat; specialists
Sivumäärä: 90
Avainsanat: yritysosto; integraatio; tukitoiminnot; asiantuntijaorganisaatio
Tiivistelmä:
Tutkimuksen tavoitteet:

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Suomessa toimivan kansainvälisen asiantuntijaorganisaation tukitoiminnoissa työskentelevä henkilöstö on kokenut yrityskaupan jälkeisen integraation. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitetään tukitoimintojen henkilöstön kokemuksia prosessien ja ihmisten integraation osalta. Yritysoston jälkeinen integraatio on erittäin merkittävässä asemassa oston onnistumisen kannalta (ks. esim. Faulkner, 2012; Teerikangas, 2008) ja vaikka yritysostoja ja niiden jälkeisiä integraatioita on tutkittu jo erittäin paljon, en löytänyt omaa tutkimustani tehdessäni lainkaan aikaisempaa integraatiokirjallisuutta organisaation tukitoimintoihin liittyen. Halusinkin omassa tutkimuksessani antaa äänen tälle toisinaan arvostuksen puutteesta kärsivälle henkilöstöryhmälle, jolla on kuitenkin merkittävä rooli organisaation toimivuuden kannalta.

Tutkimuksen toteutus:

Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 10 kohdeorganisaation HR-, viestintä-, ICT-, talous-, sekä laatu- ja ympäristö-osastoilla työskentelevää henkilöä syksyllä 2014. Tutkimus on laadullinen, teemahaastatteluilla toteutettu haastattelututkimus ja aineisto on analysoitu teemoittelun avulla.

Tutkimuksen tulokset:

Tutkimusaineiston perusteella näyttää siltä, että tutkimani organisaation tukitoiminnoissa työskentelevä henkilöstö koki integraation kestäneen pitkään ja käynnistyneen erittäin hitaasti. Integraatio oli käynnistetty prosessien integraatiolla, unohtaen organisaatiossa työskentelevät ihmiset. Integraatiota sävytti epätietoisuus, huoli oman työn jatkumisesta ja kokemukset, ettei yrityksen johto pitänyt henkilöstöjohtamista tärkeänä elementtinä organisaatioiden yhdistämisessä. Haastateltavat kaipasivat panostusta erityisesti viestintään, integraation johtamiseen sekä ihmisten integraatioon. Kaiken kaikkiaan tutkimusaineiston perusteella vaikuttaa siltä, että kohdeorganisaatiossa käynnissä ollut - sekä prosessien että ihmisten - integraatio oli tutkimuksen tekohetkellä vielä hyvin kesken.

Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että kohdeorganisaation tukitoiminnoissa työskentelevät henkilöt kokivat itse roolinsa merkittävänä organisaation toiminnan kannalta. Nähtiin ettei asiakasrajapinnassa työskentelevien asiantuntijoiden työstä tulisi mitään ilman tukitoimintoja. Tästä huolimatta osa haastateltavista koki, ettei heidän työpanostaan osattu arvostaa vaan organisaation pääpaino oli laskutettavassa työssä, mikä tukee myös aikaisemman kirjallisuuden näkemyksiä tukitoimintojen arvostuksesta.
Graduja säilytetään Oppimiskeskuksessa Otaniemessä.