This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the
Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2009
Thesis number: 12183
Children and brands in consumer culture. The formation of private and social identities
Author: | Väistö, Terhi |
Title: | Children and brands in consumer culture. The formation of private and social identities |
Year: | 2009 Language: eng |
Department: | Department of Marketing and Management |
Academic subject: | Marketing |
Index terms: | markkinointi; marketing; kuluttajat; consumers; kuluttajakäyttäytyminen; consumer behaviour; lapset; children; brandit; brands; identiteetti; identity |
Pages: | 92 |
Full text: |
» hse_ethesis_12183.pdf size:588 KB (601869)
|
Key terms: | brands; brandit; children; lapset; consumers; kuluttajat; identity; identiteetti |
Abstract: |
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää miten brändit ovat mukana lasten identiteetin kehittymisessä. Tutkimus keskittyi siihen, miten lapset rakentavat yksityistä identiteettiään sosiaalisissa tilanteissa, ja miten sosiaalinen identiteetti rakentuu sisä- ja ulkoryhmien
muodostamisen kautta. Tutkimuksessa käytetty teoreettinen viitekehys on kulutuskulttuurin teoria (CCT).
Tutkimus oli interpretaavinen ja kvalitatiivinen. Kulutuksen ja brändien roolia 8-9 –vuotiaiden lasten elämässä tutkittiin ryhmäkeskustelujen avulla. Keskustelut järjestettiin ala-asteella Espoossa. Brandeilla oli näkyvä rooli lasten identiteettien kehittymisessä. Ne nousivat esille erityisesti sosiaalisen identiteetin rakentumisessa ja sisä- ja ulkoryhmien muodostumisessa. Yksilöllinen identiteetti rakentui muiden tekijöiden kuin brändien avulla. Lapset ymmärsivät, että ihmiset kertovat itsestään ja ryhmistä joiden jäseninä he ovat kulutussymbolien kuten brandien avulla. Avainsanat: kulutuskulttuuri, brändit, lapset, identiteetin rakentaminen, sosiaalinen identiteettiteoria |
Electronic publications are subject to copyright.
The publications can be read freely and printed for personal use.
Use for commercial purposes is forbidden.