School of Business publications portal
This portal is no longer updated. Aalto University School of Business Master's Theses are now in the Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2009
Thesis number: 12183
Children and brands in consumer culture. The formation of private and social identities
Author: Väistö, Terhi
Title: Children and brands in consumer culture. The formation of private and social identities
Year: 2009  Language: eng
Department: Department of Marketing and Management
Academic subject: Marketing
Index terms: markkinointi; marketing; kuluttajat; consumers; kuluttajakäyttäytyminen; consumer behaviour; lapset; children; brandit; brands; identiteetti; identity
Pages: 92
Full text:
» hse_ethesis_12183.pdf pdf  size:588 KB (601869)
Key terms: brands; brandit; children; lapset; consumers; kuluttajat; identity; identiteetti
Abstract:
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää miten brändit ovat mukana lasten identiteetin kehittymisessä. Tutkimus keskittyi siihen, miten lapset rakentavat yksityistä identiteettiään sosiaalisissa tilanteissa, ja miten sosiaalinen identiteetti rakentuu sisä- ja ulkoryhmien muodostamisen kautta. Tutkimuksessa käytetty teoreettinen viitekehys on kulutuskulttuurin teoria (CCT).

Tutkimus oli interpretaavinen ja kvalitatiivinen. Kulutuksen ja brändien roolia 8-9 –vuotiaiden lasten elämässä tutkittiin ryhmäkeskustelujen avulla. Keskustelut järjestettiin ala-asteella Espoossa.

Brandeilla oli näkyvä rooli lasten identiteettien kehittymisessä. Ne nousivat esille erityisesti sosiaalisen identiteetin rakentumisessa ja sisä- ja ulkoryhmien muodostumisessa. Yksilöllinen identiteetti rakentui muiden tekijöiden kuin brändien avulla. Lapset ymmärsivät, että ihmiset kertovat itsestään ja ryhmistä joiden jäseninä he ovat kulutussymbolien kuten brandien avulla.

Avainsanat: kulutuskulttuuri, brändit, lapset, identiteetin rakentaminen, sosiaalinen identiteettiteoria
Electronic publications are subject to copyright. The publications can be read freely and printed for personal use. Use for commercial purposes is forbidden.