Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Markkinoinnin ja johtamisen laitos | Markkinointi | 2009
Tutkielman numero: 12183
Children and brands in consumer culture. The formation of private and social identities
Tekijä: | Väistö, Terhi |
Otsikko: | Children and brands in consumer culture. The formation of private and social identities |
Vuosi: | 2009 Kieli: eng |
Laitos: | Markkinoinnin ja johtamisen laitos |
Aine: | Markkinointi |
Asiasanat: | markkinointi; marketing; kuluttajat; consumers; kuluttajakäyttäytyminen; consumer behaviour; lapset; children; brandit; brands; identiteetti; identity |
Sivumäärä: | 92 |
Kokoteksti: |
» hse_ethesis_12183.pdf koko: 588 KB (601869)
|
Avainsanat: | brands; brandit; children; lapset; consumers; kuluttajat; identity; identiteetti |
Tiivistelmä: |
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää miten brändit ovat mukana lasten identiteetin kehittymisessä. Tutkimus keskittyi siihen, miten lapset rakentavat yksityistä identiteettiään sosiaalisissa tilanteissa, ja miten sosiaalinen identiteetti rakentuu sisä- ja ulkoryhmien
muodostamisen kautta. Tutkimuksessa käytetty teoreettinen viitekehys on kulutuskulttuurin teoria (CCT).
Tutkimus oli interpretaavinen ja kvalitatiivinen. Kulutuksen ja brändien roolia 8-9 –vuotiaiden lasten elämässä tutkittiin ryhmäkeskustelujen avulla. Keskustelut järjestettiin ala-asteella Espoossa. Brandeilla oli näkyvä rooli lasten identiteettien kehittymisessä. Ne nousivat esille erityisesti sosiaalisen identiteetin rakentumisessa ja sisä- ja ulkoryhmien muodostumisessa. Yksilöllinen identiteetti rakentui muiden tekijöiden kuin brändien avulla. Lapset ymmärsivät, että ihmiset kertovat itsestään ja ryhmistä joiden jäseninä he ovat kulutussymbolien kuten brandien avulla. Avainsanat: kulutuskulttuuri, brändit, lapset, identiteetin rakentaminen, sosiaalinen identiteettiteoria |
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa.
Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista
käyttöä varten.
Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.