Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Kielten ja viestinnän laitos | Suomen kieli ja viestintä | 2009
Tutkielman numero: 12103
Lämpöä kylmään maailmaan.
Tulikiven mainonta yli kansallisten rajojen
Tekijä: | Seppänen, Anni |
Otsikko: | Lämpöä kylmään maailmaan. Tulikiven mainonta yli kansallisten rajojen |
Vuosi: | 2009 Kieli: fin |
Laitos: | Kielten ja viestinnän laitos |
Aine: | Suomen kieli ja viestintä |
Asiasanat: | suomen kieli; finnish language; viestintä; communication; mainonta; advertising; kansainvälinen; international; semiotiikka; semiotics; kulttuurierot; cultural differences |
Sivumäärä: | 86 |
Kokoteksti: |
» hse_ethesis_12103.pdf koko: 2 MB (1213959)
|
Avainsanat: | kansainvälinen mainonta, kulttuuri, semiotiikka, merkitys, kuva-analyysi, takkamainos |
Tiivistelmä: |
Lämpöä kylmään maailmaan.
Tulikiven mainonta yli kansallisten rajojen
Tutkimuksen tavoitteet Tutkielman tavoitteena on selvittää, missä määrin ja miten kulttuurierot näkyvät kansainvälisessä mainonnassa. Tutkimuksessa pureudutaan erityisesti Tulikiven kansainväliseen mainontaan ja siihen, miten Tulikivi ottaa eri kulttuurit huomioon mainonnassaan. Tavoitetta lähestytään tutkimalla Tulikiven mainoksia eri maissa. Tutkimusaineisto ja menetelmät Tutkimusaineisto koostuu kuudesta Tulikiven takkamainoksesta, joista jokainen edustaa Tulikiven mukaan tyypillistä kyseisen maan mainosta. Mainosten kohdemaat ovat Suomi, Ruotsi, USA, Italia, Ranska ja Venäjä. Mainokset julkaistiin eri elämäntyylilehdissä vuoden 2008 aikana. Tutkimuksen keskeiset tulokset Tulikiven mainoksista eri maissa on löydettävissä sekä eroja että yhtäläisyyksiä. Mainoksien pohja on sama ympäri maailman, mutta pieniä kulttuurisia muokkauksia niihin on kuitenkin tehty. Suurimmat erot näkyvät mainoksien tunnekuvissa, toimijoissa ja mainoksien teksteissä. Myös mainoksien värimaailmat poikkeavat lievästi toisistaan. Yhtenäisinä piirteinä kaikissa mainoksissa on oikeassa alareunassa oleva logo, vasemmassa alareunassa sijaitseva tuoteinformaatio sekä mainosten elementtien sommittelu ja sijoittelu. Myös mainosten subjektiivisuus, arvoituksellisuus, ikonisuus ja indeksisyys toistuvat kaikissa mainoksissa. Mainoksien teksteissä korostetaan erilaisia arvoja. Kaikissa muissa paitsi Ruotsin mainoksessa korostetaan ympäristöarvoja. Ruotsin mainoksessa taas sisustus ja erilaiset takkamallit nousevat tärkeinä esiin. Italian mainoksessa korostetaan vihreiden arvojen lisäksi myös kauneutta ja Ranskan mainoksessa nautintoa. Ainoastaan Ruotsin ja Venäjän mainoksissa mainitaan Tulikiven tulevan Suomesta. Tulikivi siis näyttäisi sopeuttavan mainontaansa kohdemaiden arvomaailmaan sopivaksi. |
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa.
Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista
käyttöä varten.
Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.