Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos | Kansainvälinen liiketoiminta | 2012
Tutkielman numero: 13108
Social media ROI as part of marketing strategy work - observations of digital agency viewpoints
Tekijä: | Rautio, Anni |
Otsikko: | Social media ROI as part of marketing strategy work - observations of digital agency viewpoints |
Vuosi: | 2012 Kieli: eng |
Laitos: | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos |
Aine: | Kansainvälinen liiketoiminta |
Asiasanat: | kansainväliset yhtiöt; international companies; markkinointi; marketing; strategia; strategy; sosiaalinen media; social media; tulos; return; toimintatutkimus; action research |
Sivumäärä: | 131 |
Kokoteksti: |
» hse_ethesis_13108.pdf koko: 2 MB (1970207)
|
Avainsanat: | social media; return on investment; marketing performance; strategy-as-practice; action research |
Tiivistelmä: |
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteet
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka sosiaalisen median tuottavuusanalyysi ymmärretään
osana markkinoinnin strategiatyötä. Tutkimus tarkastelee markkinoinnin tuottavuutta sosiaalisen
median näkökulmasta ja yhdistyy strategy-as-practice (strategia käytäntönä) -
tutkimussuuntaukseen, jossa strategia ymmärretään aktiivisena toimintana. Tutkimuksessa
selvitetään myös, millainen käsitys organisaatioilla – erityisesti digitaalisilla toimistoilla – on
strategiatyöstä.
Tutkimusmenetelmät
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena toimintatutkimuksena ja aineistona on käytetty
observointia sekä syvähaastatteluja. Toimintatutkimuksen aikana koottu data on kerätty neljän
viikon (heinä-elokuu 2012) pituisen kenttätyön aikana, jolloin tutkimuksen tekijä osallistui yhden
digitaalisen toimiston strategiaprosessiin. Lisäksi hän on haastatellut kolmea sosiaalisen median
strategiatyöhön osallistunutta digitaalisista toimistoista Suomessa, USA:ssa sekä Englannissa.
Haastattelut toteutettiin tammi-elokuussa 2012. Data on analysoitu induktiivisen sisältöanalyysin
avulla, ja tutkimusotteen taustalla on tulkinnallinen, sosio-konstruktivistinen paradigma.
Tutkimuksen tulokset
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että strategiatyöllä ja strategiataidoilla on merkittävä ja
keskeinen rooli digitaalisten toimistojen päivittäisessä työssä. Lisäksi sosiaalinen media on
luonteensa vuoksi muuttanut strategiatyötä aiempaa dynaamisemmaksi ja jatkuvaksi prosessiksi,
jossa tarvitaan useita organisaation sisäisiä ja ulkoisia toimijoita ja tekijöitä. Vaikka sosiaalisen
median tuottojen määrittäminen nähdään keskeisenä, markkinoinnin tuottavuuden tarkastelu
kokonaisvaltaisesta – eikä ainoastaan sosiaalisen median – näkökulmasta, koetaan kuitenkin
tärkeämpänä. Tutkimuksen mukaan sosiaalisen median strategiatyötä tekevät pitävät
tuottavuuden mittaamista ja sen analyysia tärkeänä ja keskeisenä menestystekijänä
organisaatioille.
Avainsanat Sosiaalinen media, sijoitetun pääoman tuotto, markkinoinnin tuottavuus, strategia
käytäntönä, toimintatutkimus
|
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa.
Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista
käyttöä varten.
Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.