School of Business publications portal
Aaltodoc publication archive
Aalto University School of Business Master's Theses are now in the Aaltodoc publication archive (Aalto University institutional repository)
School of Business | Department of Marketing and Management | Marketing | 2010
Thesis number: 12359
Trade Finance -palvelujen laatu ja sen mittaaminen yritysten ulkomaankaupassa
Author: Aalto, Anne
Title: Trade Finance -palvelujen laatu ja sen mittaaminen yritysten ulkomaankaupassa
Year: 2010  Language: fin
Department: Department of Marketing and Management
Academic subject: Marketing
Index terms: markkinointi; marketing; ulkomaankauppa; foreign trade; vienti; exports; palvelut; service; laatu; quality; arviointi; evaluation; mittarit; ratings; rahoitus; financing
Pages: 104
Full text:
» hse_ethesis_12359.pdf pdf  size:880 KB (900619)
Key terms: Palvelun laatu, palvelun laadun mittaaminen, rahoituspalvelujen markkinointi, rahoituspalvelujen laatu, rahoituspalvelujen laadun mittaaminen, ulkomaankaupan rahoituspalvelut, Trade Finance -palvelut, ulkomaankauppa
Abstract:
TRADE FINANCE -PALVELUJEN LAATU JA SEN MITTAAMINEN YRITYSTEN ULKOMAANKAUPASSA

Tämä tutkimus tarkastelee Trade Finance -palvelujen laatua ja mittaamista yritysten ulkomaankaupassa. Kirjallisuuskatsaus muodostaa teoreettisen viitekehyksen palvelun laadusta ja mittaamisesta sekä Trade Finance -palvelujen laadun ominaispiirteistä aiempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen perustuen. Empiirinen osio puolestaan käsittelee suomalaisten pankkien Trade Finance -palvelujen laadun mittaamista SERVQUAL -menetelmän avulla. Viitekehyksen perusteella on luotu mittaristo, joka soveltuu nimenomaisesti Trade Finance -palvelujen laadun mittaamiseen.

Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin internet- kyselylomakkeen avulla, joka suunnattiin Trade Finance -palveluja käyttäneille suomalaisten yritysten edustajille. Kyselylomake lähetettiin 300 vastaajalle, joista 95 täytti kyselyn. Kyselylomakkeessa pyydettiin arvioimaan palvelun laadun odotusten ja kokemusten muuttujia SERVQUAL -menetelmän mukaisesti. Lisäksi vastaajilta kysyttiin muutama taustakysymys sekä kolme avointa kysymystä, joiden tavoitteena oli löytää lisätarpeita, palvelun laadun puutteita sekä lisä- ja ristiinmyyntimahdollisuuksia Trade Finance -palveluille.

Tutkimuskysymyksiä lähestyttiin kahden monimuuttujamenetelmän avulla. Palvelun laadun odotuksia ja kokemuksia analysoitiin faktorianalyysin avulla, jonka tarkoituksena oli löytää ulottuvuuksia, jotka ovat tärkeitä Trade Finance -palvelujen laadulle. Tämän lisäksi palvelun laadun odotuksista tehtiin klusterianalyysi, jonka tarkoituksena oli löytää erilaisia vastaajaryhmiä, jotka arvostavat samanlaisia Trade Finance -palvelujen laadun omainaisuuksia.

Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin palvelun laadun odotuksissa viisi faktoriulottuvuutta ja palvelun laadun kokemuksissa kolme faktoriulottuvuutta, jotka ovat tärkeitä Trade Finance -palvelujen laadulle. Klusterianalyysilla saatiin kolme erilaista vastaajaryhmää, jotka arvostavat samanlaisia Trade Finance -palvelujen ominaisuuksia. SERVQUAL -menetelmällä tutkitusta kokonaispalvelun laadusta ilmeni, että suomalaisten pankkien Trade Finance -palveluiden laatu koetaan monella eri osa-alueella huonoksi.

Tutkimus tarjoaa tietoa suomalaisten pankkien Trade Finance -palvelujen laadusta ja sen mittaamisesta. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan jatkotutkimuksissa selvittää syitä suomalaisten pankkien Trade Finance -palvelujen huonolle laadulle kvalitatiivisella tutkimuksella.
Electronic publications are subject to copyright. The publications can be read freely and printed for personal use. Use for commercial purposes is forbidden.