Kauppakorkeakoulun julkaisuportaali
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot nyt Aaltodocissa: Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Laskentatoimen ja rahoituksen laitos | Yritysjuridiikka | 2010
Tutkielman numero: 12303
Tieliikenteen verotus Suomessa ja EU:ssa - Haasteet ja ongelmat
Tekijä: Pajunen, Lauri
Otsikko: Tieliikenteen verotus Suomessa ja EU:ssa - Haasteet ja ongelmat
Vuosi: 2010  Kieli: fin
Laitos: Laskentatoimen ja rahoituksen laitos
Aine: Yritysjuridiikka
Asiasanat: yritysjuridiikka; business law; tieliikenne; road transport; verotus; taxation; polttoaineet; fuels; EU; EU; Suomi; Finland
Sivumäärä: 67
Kokoteksti:
» hse_ethesis_12303.pdf pdf  koko: 433 KB (442949)
Avainsanat: valmisteverotus, polttoaineverotus
Tiivistelmä:
Tutkimuksen kohteena ovat tieliikenteen verotuksen ongelmat ja tavoitteet Suomessa ja EU:ssa. Tieliikenteen verotus on yksi osa-alue, jonka yhtenäistämiselle EU:n tasolla olisi järkeviä perusteita. Samalla tieliikenteen verotus on useissa maissa käymässä läpi historiansa suurinta muutosta. Lyhyen ajan sisällä useat EU-maat ovat muuttaneet valtaosan tieliikenteen veroista hiilidioksidipäästöön perustuviksi. Tieliikenteen verot koostuvat pääasiassa autoverosta, ajoneuvoverosta ja polttoaineiden valmisteverosta.

Tutkimuksen toisessa luvussa selvitetään tieliikenteen verotuksen nykytilaa Suomessa. Erityisesti tarkastelun kohteena ovat vuoden 2008 autoverouudistus ja vuonna 2010 voimaantullut ajoneuvoverouudistus. Lisäksi tarkastellaan polttoaineiden valmisteveroon vireillä olevaa uudistusta.

Tutkimuksen kolmas luku käsittelee EU-sääntelyä ja epäyhtenäisistä verotasoista aiheutuvia taloudellisia menetyksiä ja ympäristöhaittoja. Neljännessä ja viidennessä luvussa vertailen Ruotsin ja Saksan tieliikenteen verotuksen pääpiirteitä Suomen verotukseen. Kaikkien kolmen maan verotuksessa on paljon samoja elementtejä, mutta esimerkiksi autoveron osalta Suomi poikkeaa tästä joukosta. Ruotsissa ja Saksassa sitä ei peritä lainkaan.

Tutkimuksen lopuissa luvuissa tarkastellaan verojen ympäristönäkökohtia ja veromuutosten todennäköisiä vaikutuksia. Lisäksi tulevaisuuden kehitystä ja haasteita pyritään arvioimaan. Lyhyesti voidaan todeta, että vanhan mallinen tieliikenteen verotus oli suunniteltu ainoastaan kahta fossiilista polttoainetta, bensiiniä ja dieseliä ja niitä käyttäviä autoja silmällä pitäen. Seuraavien 10 – 20 vuoden kuluessa useista eri lähteistä saatavat biopolttoaineet tulevat yleistymään. Myös autojen eri moottorityypit lisääntyvät. Näiden erilaisten polttoaineiden ja autojen tehokas ja oikeudenmukainen verotus aiheuttaa haasteita tulevaisuudessa.
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa. Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista käyttöä varten. Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.