Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Markkinoinnin ja johtamisen laitos | Organisaatiot ja johtaminen | 2009
Tutkielman numero: 12077
Visuaalinen identiteetti virtuaaliyhteisöissä
Tekijä: | Hänninen, Janne |
Otsikko: | Visuaalinen identiteetti virtuaaliyhteisöissä |
Vuosi: | 2009 Kieli: fin |
Laitos: | Markkinoinnin ja johtamisen laitos |
Aine: | Organisaatiot ja johtaminen |
Asiasanat: | organisaatio; organization; johtaminen; management; internet; internet; virtuaalitodellisuus; virtual reality; sosiaalinen media; social media; yhteisöt; communities; identiteetti; identity; visuaalinen; visual; tietoyhteiskunta; information society |
Sivumäärä: | 71 |
Avainsanat: | identiteetti; virtuaaliyhteisö; tulkinta; web 2.0; kulttuuri; visualisoituminen |
Tiivistelmä: |
Tavoitteet
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata tapaa jolla käyttäjät tuovat oman identiteettinsä esiin virtuaaliyhteisöissä ja mitä profiilikuvista on tulkittavissa käyttäjästä. Tutkimusaineisto ja -menetelmät Tutkimuksen aineistona käytetään Facebook sivuston käyttäjien profiilikuvia. Kuvat järjestellään aiheiden mukaisiin ryhmiin ja analysoidaan. Otoksen koko on 504 kuvaa. Aineisto on kerätty joulukuussa 2007. Käyttäjien profiileista ei kerätty muita tietoja profiilikuvan lisäksi. Tulokset Identiteetin julkituonti virtuaaliyhteisöissä profiilikuvan muodossa on aina tietoinen valinta. Suurin osa käyttäjistä, noin 88%, sijoitettiin ryhmiin jossa kuvataan vain henkilöä, henkilön harrastuksia tai matkakuvaa. Kuvien tulkittiin kuvaavan arvomaailmassa tapahtunutta muutosta jossa individualismi ja hedonismi ovat nostaneet paino-arvoaan viimevuosina. Otoksen kuvista lähes poikkeuksetta kaikki kuvaavat käyttäjän positiivisessa valossa ja tätä kuvataan positiivisenä vääristymänä. |
Graduja säilytetään Oppimiskeskuksessa Otaniemessä.