Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos | Organisaatiot ja johtaminen | 2012
Tutkielman numero: 12848
Viestinnän strateginen rooli suomalaisissa yrityksissä
Tekijä: | Surakka, Päivi |
Otsikko: | Viestinnän strateginen rooli suomalaisissa yrityksissä |
Vuosi: | 2012 Kieli: fin |
Laitos: | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos |
Aine: | Organisaatiot ja johtaminen |
Asiasanat: | johtaminen; management; organisaatio; organization; yritysviestintä; business communication |
Sivumäärä: | 78 |
Kokoteksti: |
» hse_ethesis_12848.pdf koko: 659 KB (674538)
|
Avainsanat: | strategia; strategiatyö; viestintä; strateginen viestintä; viestinnän rooli |
Tiivistelmä: |
Tutkimuksen tavoitteet
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää onko viestinnällä strateginen rooli suomalaisissa yrityksissä. Viestinnän roolia olen hahmottanut tutkimalla sitä, miten viestintä nivoutuu tutkituissa yrityksissä strategiatyöhön. Aikaisemmassa tutkimuksessa viestinnän rooli näyttäytyy voimakkaasti strategisoituvana toimintona. Tutkimukseni viitekehys rakentuu strategia käytäntönä -tutkimuksen piirissä tehtyihin löydöksiin, joiden mukaan viestintä on merkittävä osa yrityksen strategiatyötä. Tutkimusmenetelmä Tutkimukseen osallistui seitsemäntoista Talouselämä 500 -listattua suomalaista yritystä. Tutkimukseni on laadullinen ja se on toteutettu teemahaastattelumenetelmällä. Aineistoni koostuu kahdestakymmenestä viestintäjohtajan ja toimitusjohtajan haastattelusta. Tutkimuksen empirian analysoin ja tyypittelin seuraavien teemojen alle: liiketoimintastrategia, viestintästrategia, strateginen viestintä sekä viestintäjohtaja strategisena toimijana. Lopuksi tarkastelin aineiston löydöksiä suhteessa aiempaan tutkimuskirjallisuuteen. Keskeiset tutkimustulokset Tutkimukseni perusteella viestintä näyttää omaavan osittain strategisen roolin, joka on vahvimmillaan strategian jalkauttamisvaiheessa. Viestinnän vaikutus strategiasuunnitteluun on puolestaan vähäinen. Viestinnän rooli strategiatyössä jää ohueksi, koska strategiatyötä mystifioidaan ja strategiasuunnitteluun osallistumista legitimoidaan liiketoimintasubstanssin omaamisella – strategiasuunnitteluun osallistumisen edellytyksenä pidetään siis yrityksen liiketoiminnan laajaa tuntemusta. Viestinnästä epästrategisempaa tekee viestinnän kvantifioitavuuden ongelma; empirian valossa viestinnän mittaaminen koetaan haastavaksi ja siksi viestintäjohtajien on vaikea perustella teknisrationaalisessa yritysympäristössä viestinnän resursseja. Osaltaan viestinnän epästrategisuuteen vaikuttaa myös viestinnän edustuksen puuttuminen johtoryhmäkokoonpanosta ja siten myös strategisesta päätöksenteosta. Tutkimukseen osallistuneista yrityksistä alle puolessa viestintäjohtaja kuului yrityksen johtoryhmään varsinaisena jäsenenä. Empirian valossa viestinnän roolin nähdään kuitenkin olevan voimakkaassa murroksessa, jonka myötä viestinnän roolin uskotaan tulevaisuudessa strategisoituvan. |
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa.
Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista
käyttöä varten.
Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.