Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos | Organisaatiot ja johtaminen | 2012
Tutkielman numero: 13097
Suomalaiset metsä- ja metalliteollisuuden
konsernit strategisesti ketterinä toimijoina
- Strategiakertomukset maineen rakentajina
Tekijä: | Nikkanen, Susanna |
Otsikko: | Suomalaiset metsä- ja metalliteollisuuden konsernit strategisesti ketterinä toimijoina - Strategiakertomukset maineen rakentajina |
Vuosi: | 2012 Kieli: fin |
Laitos: | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos |
Aine: | Organisaatiot ja johtaminen |
Asiasanat: | organisaatio; organization; johtaminen; management; teollisuus; industry; strategia; strategy; maine; reputation; media; media; uutiset; news reporting; metsäteollisuus; forest industry; metalliteollisuus; metal industry |
Sivumäärä: | 86 |
Kokoteksti: |
» hse_ethesis_13097.pdf koko: 767 KB (784828)
|
Avainsanat: | strategia; strateginen ketteryys; maine; maineenhallinta; globaali talous |
Tiivistelmä: |
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan, miten suomalaiset metsäteollisuuden sekä kone- ja metallituoteteollisuuden
konsernit rakentavat mainettaan strategisesti ketterinä toimijoina. Aineistona
käytetään yritysten vuosikertomusten strategiakuvauksia. Aihetta lähestytään tutkimalla,
miten toimintaympäristön muutos on vaikuttanut organisaatioiden strategioihin. Markkinoiden
kiihtyvä vauhti on laittanut perinteiset strategiakeinot vaakalaudalle. Kilpailusta selviytymiseksi
yrityksiltä vaaditaan strategista ketteryyttä, joka edellyttää kykyä ajatella ja toimia
tuoreella tavalla.
Liiketoimintakentän muuttuminen globaaliksi on tuonut mukanaan uusia haasteita. Globaali
talous koostuu viidestä toisiinsa kytköksissä olevasta tekijästä, jotka ovat teknologisoituminen,
finanssivetoistuminen, monikulttuuristuminen, medialisoituminen ja ekologisoituminen.
Näistä erityisesti teknologisoituminen ja medialisoituminen vaikuttavat maineenhallintaan.
Teknologisoitumisen ja medialisoitumisen myötä organisaatiot joutuvat tahtomattaan julkisuuteen,
koska tieto leviää Internetin välityksellä nopeasti ympäri maailman. Erityisesti negatiiviset
uutiset herättävät ihmisten mielenkiinnon. Mediasta on siten tullut tärkeä yritysten
toimintaympäristöä määrittävä tekijä. Hyvä tai huono maine vaikuttaa sidosryhmien käyttäytymiseen,
sillä ihmisten toiminta ei välttämättä perustu järkiperäiseen päätöksentekoon.
Pelkkä hyvä tuote ei enää riitä, vaan organisaatioiden on pystyttävä strategisesti ketterään
toimintaan ja samalla huolehtimaan maineenrakennuksestaan.
Avainsanat Strategia, strateginen ketteryys, maine, maineenhallinta, globaali talous
|
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa.
Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista
käyttöä varten.
Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.