Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Markkinoinnin laitos | Markkinointi | 2012
Tutkielman numero: 13122
Kauppaan vai verkkokauppaan? Suomalaisen kuluttajan valintaorientaatio monikanavaisessa ympäristössä
Tekijä: | Korhonen, Helka |
Otsikko: | Kauppaan vai verkkokauppaan? Suomalaisen kuluttajan valintaorientaatio monikanavaisessa ympäristössä |
Vuosi: | 2012 Kieli: fin |
Laitos: | Markkinoinnin laitos |
Aine: | Markkinointi |
Asiasanat: | markkinointi; marketing; kuluttajakäyttäytyminen; consumer behaviour; päätöksenteko; decision making; shoppailu; shopping; e-business; e-business; verkkokauppa; electronic commerce; riski; risk |
Sivumäärä: | 82 |
Kokoteksti: |
» hse_ethesis_13122.pdf koko: 4 MB (4089402)
|
Avainsanat: | Monikanavaisuus, valintaorientaatio, ostoskanavan valinta, verkkokauppa, riskit |
Tiivistelmä: |
Tavoite
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella kuluttajan ostoskanavan valintaa
monikanavaisessa toimintaympäristössä. Tutkimuksella halutaan selvittää eri kanavista
(myymälästä, verkkokaupasta tai molemmista) ostavien kuluttajien eroavaisuuksia ja
yhtäläisyyksiä, sekä kuinka verkkokaupan riskit, kuluttajan yleinen suhtautuminen ostosten
tekemiseen ja kuluttajan demografiset ominaisuudet vaikuttavat ostoskanavan valinnan
taustalla. Lisäksi tavoitteena oli ryhmitellä kuluttajia ostomotivaation sekä verkkokaupassa
arvostettujen ominaisuuksien perusteella. Teoriaosuudeltaan työ pohjautuu kuluttajan
valintaprosessin tarkasteluun kuluttaja-arvon muodostumisen ja valintaorientaation avulla.
Keskeistä on myös monikanavaisen toimintaympäristön eri ostoskanavien erojen
ymmärtäminen kuluttajan näkökulmasta.
Toteutus
Tutkimusote oli kvantitatiivinen, ja toteutettiin käyttäen tiedonkeruumenetelmänä sähköistä
lomaketutkimusta. Kysely jaettiin kevään 2012 aikana käyttäen kohderyhmänä Anttilan ja
NetAnttilan asiakaskuntaa. Otokseen valittiin 1000 vastaajaa kustakin asiakasryhmästä
(myymäläasiakkaat, verkkokauppa-asiakkaat sekä molempia käyttävät eli monikanavaiset
asiakkaat).
Tulokset
Kyselyyn saatiin 677 vastausta, vastausprosentin ollessa 23,6 %. Vastausten
analysoinnissa käytettiin pääasiallisina menetelminä faktori- ja klusterianalyysejä sekä
varianssianalyysi ANOVAa, ja lisänä ristiintaulukointia sekä frekvenssianalyysejä. Tulokset
ovat osittain yhdenmukaisia, ja osittain eroavat aikaisemmista tuloksista. Eri
kuluttajaryhmien kesken havaittiin enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroavaisuuksia, kuten
aikaisemmissakin tutkimuksissa. Riskit koettiin huomattavasti tärkeämmiksi kuin
aikaisemmassa tutkimuksessa, ja suomalaiset kuluttajat yleensä ottaen hyvin
utilitaristisiksi kuluttajiksi. Demografisten ominaisuuksien osalta havaittiin, että
suomalaisissa monikanavaisissa kuluttajissa on hyvin suuri osa naisia.
Avainsanat
Monikanavaisuus, valintaorientaatio, ostoskanavan valinta, verkkokauppa, riskit
|
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa.
Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista
käyttöä varten.
Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.