Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos | Kansainvälinen liiketoiminta | 2013
Tutkielman numero: 13282
Communication and collaboration with a back office in India -
An online survey study on a long-term virtual team
Tekijä: | Turjanmaa, Iris Inkeri |
Otsikko: | Communication and collaboration with a back office in India - An online survey study on a long-term virtual team |
Vuosi: | 2013 Kieli: eng |
Laitos: | Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos |
Aine: | Kansainvälinen liiketoiminta |
Asiasanat: | kansainväliset yhtiöt; international companies; yritysviestintä; business communication; tiimit; teams; tiimityö; team work; virtuaalitodellisuus; virtual reality; luottamus; trust; Intia; India |
Sivumäärä: | 99 |
Kokoteksti: |
» hse_ethesis_13282.pdf koko: 743 KB (760732)
|
Avainsanat: | virtuaalitiimit, kommunikaatio, individualismi, luottamus, Intia, ulkomainen liiketoiminta, tukitoiminnot, kvantitatiivinen analyysi, internet kysely |
Tiivistelmä: |
Tutkimuksen tavoitteet
Tukitoimintojen siirtäminen ulkomaille on ollut suosittu ilmiö viime vuosikymmeninä. Tästä on
seurannut yrityksille taloudellista hyötyä, mutta virtuaaliympäristössä kommunikoinnissa on
ilmennyt ongelmia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten luottamus vaikuttaa
kommunikaatioon ja yhteistyöhön Intiaan siirrettyjen tukitoimintojen ja heidän eurooppalaisten
kollegoidensa välillä. Lisäksi tutkitaan Romaniassa sijaitsevien asiakasrajapinnassa toimivien
tukitoimintojen sekä kommunikaatiotyökalujen tärkeyttä tässä ympäristössä. Olemassa olevat
tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä väliaikaisiin virtuaalitiimeihin. Tässä tutkimuksessa
tarkastellaan jatkuvassa ja pitkäaikaisessa toiminnassa olevaa virtuaalitiimiä. Aiemmissa
tutkimuksissa kommunikaatioon ja yhteistyöhön vaikuttaviksi osatekijöiksi löydettiin luottamus,
teknologia (työkalut), individualismi ja kieli.
Tutkimusmenetelmä
Tutkimusongelmaa testattiin erään suuren kansainvälisen yrityksen kontekstissa, jossa
tutkimuskohteena oli yrityksen Euroopan alueen operatiivinen työryhmä. Tutkimus oli
kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin käyttämällä sähköistä kyselylomaketta. Kysely lähetettiin
Intiassa sijaitsevalle tukitoimintotiimille, Romaniassa sijaitsevalle asiakasrajapintatiimille, sekä
ympäri Eurooppaa sijaitseville tiimeille pääkonttoreissa. Tutkimukseen valittu populaatio on
tyypillinen esimerkki tukitoimintojen järjestämisestä eurooppalaisesta näkökulmasta. Kyselyyn
saatiin 195 vastausta, ja vastausaste oli 14,9 %. Aineiston analyysi suoritettiin käyttämällä t-testiä
sekä regressioanalyysia.
Tulokset ja päätelmä
Tutkimuksen tulokset näyttivät, että lähempänä sijaitsevien (Romania) toimintojen käyttäminen
helpottaa kommunikaatiota etenkin pääkonttoreissa, joista töitä on siirretty tukitoiminnoille.
Avain onnistumiseen lienee oikean tasapainon löytämisessä kaukana ja lähellä sijaitsevien tukitoimintojen
välillä. Tutkimuksen tulokset tukevat olemassa olevaa kirjallisuutta siltä osin, että
luottamuksen puutteen löydettiin vaikuttavan virtuaaliseen työympäristöön, mutta pitkäaikaisessa
työympäristössä sen vaikutus vähenee ajan myötä. Kollegoiden tutustuminen toisiinsa assosioitiin
myönteisesti luottamukseen. Kielitaidon ei osoitettu vaikuttavan luottamukseen, mutta on huomioitava,
että eri tiimeissä ja maissa puhutaan 'erilaisia englanteja'. Työryhmien jäseniltä kysyttäessä
miten parantaa kommunikaatiota, saatiin hyvin erilaisia vastauksia sijainnista riippuen. Eurooppalaiset
korostivat useammin kasvokkain tapaamisen tärkeyttä. Yhtenä tiiminä yhteisin tavoittein
työskentely on suositeltavaa, mutta jokaisen tiimin on paikallisesti löydettävä paras tapa
saavuttaa nämä tavoitteet.
|
Verkkojulkaisut ovat tekijänoikeuden alaista aineistoa.
Teokset ovat vapaasti luettavissa ja tulostettavissa henkilökohtaista
käyttöä varten.
Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.