Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Laskentatoimen laitos | Laskentatoimi | 2012
Tutkielman numero: 13479
Markkinatiedon hallinnan kehittäminen - Case Liikennevirasto
Tekijä: | Mäkinen, Joni |
Otsikko: | Markkinatiedon hallinnan kehittäminen - Case Liikennevirasto |
Vuosi: | 2012 Kieli: fin |
Laitos: | Laskentatoimen laitos |
Aine: | Laskentatoimi |
Asiasanat: | laskentatoimi; accounting; tietämyksenhallinta; knowledge management; business intelligence; business intelligence; tunnusluvut; financial ratios; hankinnat; purchasing; markkinat; markets; tarjouskilpailu; competitive bidding; liikenne; traffic; infrastruktuuri; infrastructure; julkinen hallinto; public administration |
Sivumäärä: | 116 |
Avainsanat: | business intelligence; tietotarpeet; toimintamallit; tunnusluvut; hankinnat; markkinat; tarjouskilpailu; valtionhallinto; julkinen hallinto; liikenne; infrastruktuuri |
Tiivistelmä: |
TUTKIMUKSEN TAVOITTEET:
Julkisten hankintojen merkityksen kasvaessa myös niihin liittyvän markkinatiedon merkitys on lisääntynyt. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää kohdeorganisaationa toimivan Liikenneviraston hankintatoimintaan liittyvää markkinatiedon hallintaa selvittämällä markkinatiedon käyttötilanteita ja tietotarpeita, sekä antamalla toimenpide-ehdotuksia markkinatiedon hallinnan toimintamallien kehittämiseksi. LÄHDEAINEISTO: Tutkimuksen empiirinen aineisto perustuu teemahaastattelun periaatteella toteutettuihin ryhmäkeskusteluihin, joihin osallistui Liikenneviraston hankinnan asiantuntijoita. Lisäksi aineistona käytettiin Liikenneviraston sisäisiä kirjallisia tietolähteitä ja tietojärjestelmiä. TULOKSET: Markkinatietoa hyödynnetään operatiivisessa päätöksenteossa mm. hankintojen toteutustavan valintaan ja aikataulutukseen liittyen. Markkinatieto on tärkeää lisäksi strategisen tason päätöksenteossa, jossa sitä hyödynnetään myös yhteistyössä organisaation ulkopuolisten toimijoiden, kuten ministeriöiden ja infra-alan järjestöjen kanssa. Markkinatiedon tietotarpeet voidaan ryhmitellä kolmeen osaan: tuote-, toimittaja- ja tilaajamarkkinatietoon. Markkinatiedon hallinnan kehittämiseksi Liikennevirastossa tulisi tunnistaa tiedonhallinnan prosessin vaiheet, ja määritellä vastuutahot eri vaiheiden toteuttamiseen. Markkinoiden seurantaan liittyvää yhteistyötä muiden infra-alan toimijoiden kanssa tulisi lisätä. |
Graduja säilytetään Oppimiskeskuksessa Otaniemessä.