Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Viestinnän laitos | Talouselämän viestintä | 2014
Tutkielman numero: 13826
Diskursiiviset legitimaatiostrategiat mediateksteissä - Case Valio Oy
Tekijä: | Silvennoinen, Sanna |
Otsikko: | Diskursiiviset legitimaatiostrategiat mediateksteissä - Case Valio Oy |
Vuosi: | 2014 Kieli: fin |
Laitos: | Viestinnän laitos |
Aine: | Talouselämän viestintä |
Asiasanat: | viestintä; communication; yritysviestintä; business communication; strategia; strategy; media; media; uutiset; news reporting; diskurssianalyysi; discourse analysis; meijerit; dairies |
Sivumäärä: | 58 |
Avainsanat: | legitimiteetti; diskursiiviset legitimaatiostrategiat; diskurssi |
Tiivistelmä: |
Tutkielman tavoitteena on selvittää minkälaisia diskursseja Valion ja Kilpailuviraston väliseen kiistaan liittyviin mediateksteihin rakentuu ja minkälaisia legitimaatiostrategioita mediateksteissä käytetään. Tavoitteena on lisäksi havainnoida legitimaation ilmiön avulla miten yritykset oikeuttavat omaa toimintaansa osana yhteiskuntaa.
Tutkimusaineisto koostuu sanomalehdissä 20.12.2012-16.3.2013 julkaistuista uutisista ja kirjoituksista, jotka liittyvät Valion ja Kilpailuviraston väliseen kiistaan maidon hinnoittelusta. Aineistoa analysoidaan kriittisen diskurssianalyysin teoreettis-metodologisessa viitekehyksessä. Lisäksi menetelmänä käytetään Vaaran ym. (2006) diskursiivisten legitimaatiostrategioiden mallia. Valion ja Kilpailuviraston väliseen kiistaan liittyviin mediateksteihin kirjoittuu neljä diskurssia: uusliberalistinen, kotimaisuuden, humanistinen ja viihteen diskurssi. Kaikkia Vaaran ym. (2006) ja Van Leeuwenin ja Wodakin (1999) tunnistamia diskursiivisia legitimaatiostrategioita - normalisointia, arvovaltaistamista, järkeistämistä, moraalista arviointia ja tarinallistamista - käytetään mediateksteissä Valion toiminnan legitimointikeinoina. |
Graduja säilytetään Oppimiskeskuksessa Otaniemessä.