Tätä sivustoa ei enää päivitetä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun gradujen tiedot on Aaltodocissa:
Aaltodoc-julkaisuarkisto
Kauppakorkeakoulu | Johtamisen laitos | MSc program in Management and International Business | 2015
Tutkielman numero: 14090
Naisjohtajuuden monet kasvot - Median muovaamia diskursseja naisjohtajuudesta
Tekijä: | Hakala, Sanna |
Otsikko: | Naisjohtajuuden monet kasvot - Median muovaamia diskursseja naisjohtajuudesta |
Vuosi: | 2015 Kieli: fin |
Laitos: | Johtamisen laitos |
Aine: | MSc program in Management and International Business |
Asiasanat: | johtaminen; management; johtajat; managers; naiset; women; sukupuoli; gender; asenteet; attitudes; media; media; diskurssianalyysi; discourse analysis |
Sivumäärä: | 70 |
Avainsanat: | naisjohtajuus,; sukupuoli,; media,; diskurssianalyysi,; johtaminen |
Tiivistelmä: |
Tutkimuksen tausta ja tavoite:
Tutkimus käsittelee naisjohtajuuden asemaa Suomen mediassa. Erityisesti se keskittyy tarkastelemaan sitä, millaisia diskursseja naisjohtajuudesta mediassa tuotetaan sekä sitä, millaisia merkityksiä naisjohtajuudelle mediassa rakennetaan. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ja päivittää näitä mediassa tuotettuja diskursseja, jotka osaltaan osallistuvat todellisuuden rakentamiseen ja sitä kautta vaikuttavat asenteisiin naisjohtajuutta kohtaan. Tutkimusraportin aluksi kerron naisjohtajien tilanteesta Suomessa, sekä erittelen nais- ja miesjohtajuuden taustoja ja sukupuolen määrityksiä. Lisäksi luon katsauksen keskusteluun, joka käsittelee median roolia vallan käyttäjänä. Tutkimuksen toteutustapa: Tutkimuksen toteutustapana käytän diskurssianalyysiä, joka perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Diskurssianalyysissä tarkastelun kohteena on kielen käyttö sosiaalisena toimintana ja se, miten asioille luodaan merkityksiä kielen kautta. Tutkimusaineistoni koostuu yhteensä 40 naisjohtajuutta käsittelevästä artikkelista, jotka on poimittu kolmesta suositusta talousalan lehdestä; Fakta, Talouselämä ja Taloussanomat. Artikkelit ovat ilmestyneet vuosien 2013 ja 2014 aikana. Tutkimuksen tulokset: Tutkimuksen tuloksia ovat naisjohtajuuden diskurssit, jotka analyysin kautta hahmottuivat artikkeleista. Tarkastelin myös sitä, millaisia merkityksiä nämä diskurssit naisjohtajuudesta rakentavat. Diskursseja löytyi yhteensä neljä kappaletta. Nimesin ne ihannejohtajan ominaisuudet -, muutoksen tuoja-, vaatimaton menestyjä-, sekä tukea tarvitseva uhri - diskursseiksi. Analyysin kautta tuon esille myös sitä, kuinka löytämäni diskurssit ilmenevät teksteissä oman tulkintani mukaan, sekä kuinka ne kytkeytyvät aikaisempaan kirjallisuuteen aiheesta. Tuloksista käy ilmi se, kuinka stereotyyppinen sukupuolinen johtajuuden jaottelu on arkipäivää mediassa. Sukupuolet nähdään usein toistensa vastakohtina ja yleistykset ovat tavallisia. Naisjohtajuudesta rakennetaan mediassa hyvin moniulotteista ja jopa ristiriitaista kuvaa. |
Graduja säilytetään Oppimiskeskuksessa Otaniemessä.